poprzedni artykułnastępny artykuł

Social selling – jak wykorzystać jego możliwości?

Media społecznościowe już dawno przestały być wykorzystywane wyłącznie jako narzędzie rozrywki. Efektywne zarządzanie profilami zarówno osobistymi jak i firmowymi, pozwala realizować także cele sprzedażowe. Stąd coraz częściej w świecie marketingu internetowego można usłyszeć o tzw. social sellingu.

Czym jest social selling?

To jeden ze sposobów sprzedaży, który polega na wykorzystaniu mediów społecznościowych do znalezienia potencjalnych klientów i nawiązania z nimi relacji opartych na zaufaniu, aby osiągnąć określone cele sprzedażowe. Social selling jest następstwem zjawiska zwanego social buying, które polega na kształtowaniu decyzji zakupowych konsumentów w oparciu o wiadomości znalezione w serwisach społecznościowych. 

Celem social sellingu nie jest spamowanie ofertami w wiadomościach prywatnych, lecz inicjowanie merytorycznych dyskusji w sieci. Te z kolei mogą przyczynić się do większego zainteresowania daną marką. Dlatego budowanie wartościowych i trwałych relacji z użytkownikami mediów społecznościowych odgrywa tu kluczową rolę. Aktywni i lojalni użytkownicy z pewnością polecą daną firmę swoim znajomych, co pozwoli dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców i działać na szerszą skalę. Social selling nie jest tak bezpośredni jak np. telemarketing, dzięki czemu odbiorcy nie odnoszą wrażenia, że są zmuszani do zakupu. 

Od czego zacząć?

Działania social sellingowe muszą być dobrze przemyślane. Konieczne jest więc opracowanie odpowiedniej strategii kontentowej. Poniżej zamieszczam kilka wskazówek, które w tym pomogą:

  1. Dobór odpowiednich platform – do najpopularniejszych należą: LinkedIn, Facebook, YouTube, Instagram, TikTok. Warto mieć na uwadze to, że wybór tylko jednej platformy znacząco ograniczy możliwości dotarcia do odbiorców, więc lepiej rozważyć wybór minimum dwóch. Aby je wybrać, trzeba określić grupę docelową, jej preferencje oraz sposoby korzystania z mediów społecznościowych. Zakładając profil, należy również pamiętać o uzupełnieniu wszystkich niezbędnych informacji o działalności firmy i wyznawanych przez nią wartości, a także zadbaniu o aspekty wizualne (zdjęcia, grafiki, itp.).
  2. Zaplanowanie i przygotowanie kontentu – treści powinny być merytoryczne, przydatne oraz angażujące określoną grupę docelową. Z reguły użytkownicy śledzą daną firmę nie na jednej lecz na kilku platformach, dlatego warto zróżnicować treści na każdej z nich. Można to zrobić np. dzięki opcjom zawartym w poszczególnych serwisach takich jak karuzele, stories czy reels. Efekt wizualny publikowanych materiałów oraz odpowiednio zakomunikowany przekaz w sieci sprawi, że firma zapadnie w pamięci potencjalnym klientom. Nie można także zapomnieć o okazaniu im zainteresowania, np. poprzez odpisywanie na wiadomości lub komentarze.
  3. Monitorowanie działań – obecnie social media umożliwiają uzyskanie dostępu do licznych statystyk, dzięki którym można szybciej zidentyfikować potrzeby odbiorców i podjąć stosowne działania, żeby osiągać jeszcze lepsze rezultaty.

Czy warto go wdrożyć?

Odpowiedź jest oczywista – tak. To strategia odpowiednia w zasadzie dla każdej branży. Trzeba jednak podkreślić, że nie zastępuje ona pozostałych strategii nastawionych na realizację celów sprzedażowych, lecz jest ich uzupełnieniem. Sprzedaż poprzez media społecznościowe stale się rozwija, dlatego warto zadbać o jej wdrożenie w swoim biznesie.To dosyć wymagający i czasochłonny proces, gdyż wyniki mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach. Jednak przy właściwym zaangażowaniu, można osiągnąć trwałe rezultaty. Do najważniejszych korzyści social sellingu można zaliczyć: budowanie rozpoznawalności, wiarygodności i pozytywnego wizerunku firmy. Do tego liczy się zbudowanie lojalnej społeczności czy zmniejszenie dystansu na linii firma-klient. W wielu branżach coraz większą rolę zaczyna odgrywać nie ilość lecz jakość pozyskanych kontaktów biznesowych i to właśnie social selling jest jednym z efektywnych sposobów na ich pozyskanie.

Artykuły z tej samej kategorii

Narada służbowa – konieczność czy strata czasu?  

Jak efektywnie zorganizować spotkanie służbowe? 🤝 Jakie komplikacje mogą wystąpić podczas narad i jak skutecznie sobie z nimi radzić?...

Co po prawie?

Czy studiowanie prawa równa się jedynie zostanie sędzią, adwokatem czy prokuratorem? Nie! Rzecznik patentowy, doradca restrukturyzacyjny, compliance officer i...

Jak odciążyć służbę zdrowia?

Rewolucja w służbie zdrowia? 💉👨‍⚕️ Przeczytaj artykuł o innowacyjnych zmianach w roli farmaceutów, które mogą odciążyć przeciążony system zdrowia....