poprzedni artykułnastępny artykuł

Ekologiczne trendy w e-commerce

Jednym z najcz─Ö┼Ťciej poruszanych temat├│w w ostatnich latach jest ekologia. To w┼éa┼Ťnie ona w du┼╝ej mierze wp┼éywa na decyzje zakupowe ludzi i kszta┼étuje kolejne trendy. Dla dynamicznie rozwijaj─ůcej si─Ö bran┼╝y e-commerce oznacza to nowe wyzwania oraz konieczno┼Ť─ç dostosowania si─Ö do stale zmieniaj─ůcych si─Ö potrzeb i oczekiwa┼ä spo┼éecze┼ästwa.

Czym s─ů trendy w e-commerce i dlaczego warto je ┼Ťledzi─ç?

S─ů to najnowsze zmiany, nowinki technologiczne i organizacyjne oraz tendencje, kt├│re realnie wp┼éywaj─ů na dzia┼éalno┼Ť─ç sklep├│w internetowych, a tak┼╝e spos├│b dokonywania zakup├│w online przez klient├│w. W my┼Ťl s┼é├│w Heraklita z Efezu, ┼╝e ,,jedyn─ů sta┼é─ů rzecz─ů w ┼╝yciu jest zmianaÔÇÖÔÇÖ, w obecnych czasach powiedzenie to nabiera szczeg├│lnego znaczenia, poniewa┼╝ co pewien czas pojawiaj─ů si─Ö na rynku nowe rozwi─ůzania, kt├│re odmieniaj─ů wirtualny ┼Ťwiat zakup├│w.

Stale rosn─ůce wymagania klient├│w niemal wymuszaj─ů na bran┼╝y e-commerce stosowanie nowych rozwi─ůza┼ä, kt├│re pozwol─ů zainteresowa─ç jak najwi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç klient├│w, a nast─Öpnie sfinalizowa─ç zakupy. Ponadto, firmy musz─ů efektywnie wyr├│┼╝ni─ç si─Ö na tle konkurencji, co nie jest ┼éatwym zadaniem.

Bran┼╝a e-commerce jest bardzo podatna na wszelkie zmiany gospodarcze. Dlatego warto ┼Ťledzi─ç na bie┼╝─ůco pojawiaj─ůce si─Ö w niej trendy, poniewa┼╝ niesie to za sob─ů sporo korzy┼Ťci. Przede wszystkim pozwala firmom wdro┼╝y─ç innowacyjne rozwi─ůzania i zaciekawi─ç nimi konsument├│w, co mo┼╝e prze┼éo┼╝y─ç si─Ö na wzrost sprzeda┼╝y oraz zdeklasowanie konkurencji.

O co chodzi z Green e-commerce?

W skr├│cie, jest to odpowied┼║ biznesu na kryzys klimatyczny, o kt├│rym s┼éycha─ç od wielu lat. Przedsi─Öbiorstwa, kt├│re aktywnie w┼é─ůczaj─ů si─Ö w walk─Ö o ┼Ťrodowisko, zyskuj─ů wizerunek nowoczesnych i zaanga┼╝owanych spo┼éecznie. Konsumenci, szczeg├│lnie ci m┼éodzi, coraz cz─Ö┼Ťciej zwracaj─ů uwag─Ö na proekologiczne dzia┼éania firm. Dlatego te┼╝ firmy, kt├│re zlekcewa┼╝─ů ten trend, nara┼╝aj─ů si─Ö na utrat─Ö ich zaufania.

Mo┼╝liwo┼Ť─ç robienia zakup├│w online diametralnie zmieni┼éa zwyczaje zakupowe ludzi. Niestety nie oby┼éo si─Ö bez szk├│d dla planety. Handel online sprawi┼é, ┼╝e przesy┼éki pokonuj─ů niekiedy a┼╝ setki czy tysi─ůce kilometr├│w, by dotrze─ç do ko┼äcowego odbiorcy. Co wi─Öcej, do ich pakowania wykorzystuje si─Ö g┼é├│wnie plastik, kt├│ry zaraz po otwarciu przesy┼éki, l─ůduje w koszu. Nie oznacza to jednak, by ca┼ékowicie zrezygnowa─ç z zakup├│w online. Wr─Öcz przeciwnie. Chodzi o to, aby przeprowadzi─ç transformacj─Ö tego procesu w kierunku zielonego e-commerce tak, by wirtualne biznesy dzia┼éa┼éy w spos├│b zr├│wnowa┼╝ony na ka┼╝dym etapie sprzeda┼╝y.

,,Zielony biznesÔÇÖÔÇÖ w praktyce

W bran┼╝y e-commerce mo┼╝na zauwa┼╝y─ç wiele zachowa┼ä firm, kt├│re czyni─ů biznes online bardziej przyjaznym dla ┼Ťrodowiska. Przyk┼éadem mo┼╝e by─ç lepsze pozycjonowanie ekologicznych produkt├│w na stronach internetowych po to, by zwr├│ci─ç na nie szczeg├│ln─ů uwag─Ö odbiorcy. Po zam├│wieniu takiego produktu, nale┼╝y go w┼éa┼Ťciwie przygotowa─ç do wysy┼éki, a wi─Öc najlepiej zapakowa─ç w opakowania wielokrotnego u┼╝ytku i stosowa─ç wype┼énienia biodegradowalne. Innym, korzystnym dla naszej planety rozwi─ůzaniem, jest utworzenie jednej siedziby firmy oraz zintegrowanych z ni─ů magazyn├│w w r├│┼╝nych cz─Ö┼Ťciach kraju czy ┼Ťwiata. Pozwala to na znaczne skr├│cenie proces├│w logistycznych.

┼Üwiatowe marki ju┼╝ wdra┼╝aj─ů r├│┼╝norodne pomys┼éy i podejmuj─ů przysz┼éo┼Ťciowe inicjatywy. Na przyk┼éad Amazon zapowiedzia┼é, ┼╝e osi─ůgnie neutralno┼Ť─ç w─Öglow─ů do 2040 roku. W tym celu buduje w┼éasne farmy wiatrowe i s┼éoneczne. Aktualnie, we wszystkich swoich obiektach, pozyskuje energi─Ö ze ┼║r├│de┼é odnawialnych w a┼╝ 90%. Dlatego uzyskanie pe┼énej neutralno┼Ťci w─Öglowej jest w tym przypadku bardzo ambitnym i realnym celem. Z kolei Careffour przewiduje, ┼╝e do 2030 roku b─Ödzie korzysta─ç tylko z odnawialnej energii elektrycznej. Podobnie jak Amazon, w tym celu samodzielnie wytwarza energi─Ö, a nast─Öpnie zawiera w┼éa┼Ťciwe umowy PPA (Power Purchase Agreement).

Mniejsze biznesy online nie mog─ů sobie pozwoli─ç na inwestycje w takiej skali jak ┼Ťwiatowi giganci. Jednak mog─ů ulepszy─ç swoj─ů dzia┼éalno┼Ť─ç dzi─Öki wprowadzeniu pewnych zmian. Mo┼╝na do nich zaliczy─ç np. zast─ůpienie drukowanych faktur i paragon├│w wersjami cyfrowymi, pakowanie przesy┼éek w jak najmniejsze kartony celem ograniczenia korzystania z wype┼éniaczy, tworzenie szczeg├│┼éowych opis├│w i realistycznych zdj─Ö─ç produkt├│w, by ograniczy─ç zwroty, wykorzystywa─ç ponownie opakowania ze zwrot├│w b─Öd─ůce w dobrym staniem, zmieni─ç o┼Ťwietlenia na LED, czy umo┼╝liwi─ç pracownikom prac─Ö zdaln─ů.

Siły napędowe e-commerce

Rozw├│j technologii oraz zmieniaj─ůce si─Ö preferencje konsument├│w sprawi┼éy, ┼╝e bran┼╝a e-commerce sta┼éa si─Ö jednym z najwa┼╝niejszych sektor├│w gospodarki na ┼Ťwiecie. Jej przysz┼éo┼Ť─ç b─Ödzie opiera─ç si─Ö przede wszystkim na nowatorskich sposobach zakup├│w, personalizacji produkt├│w czy automatyzacji okre┼Ťlonych obszar├│w. Na przestrzeni lat pojawi┼éo si─Ö wiele interesuj─ůcych rozwi─ůza┼ä, kt├│re stale si─Ö rozwijaj─ů i dostosowuj─ů do zmieniaj─ůcych si─Ö warunk├│w rynkowych. Warto przybli┼╝y─ç istot─Ö kilku z nich.

Strategia omnichannel jest stosowana przez coraz wi─Öksz─ů ilo┼Ť─ç firm. Polega na integracji r├│┼╝nych kana┼é├│w komunikacji oraz sprzeda┼╝y, aby zaoferowa─ç u┼╝ytkownikom podobne do┼Ťwiadczenia przy ka┼╝dym kontakcie z mark─ů. Do jej element├│w zalicza si─Ö m.in. jednolita oferta produkt├│w we wszystkich kana┼éach sprzeda┼╝y, sp├│jna polityka cenowa czy skoordynowanie dzia┼éa┼ä marketingowych w r├│┼╝nych kana┼éach komunikacji.

Na popularno┼Ťci zyska┼é r├│wnie┼╝ live commerce, czyli sprzeda┼╝ produkt├│w podczas transmisji na ┼╝ywo w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych. Jego zalet─ů jest mo┼╝liwo┼Ť─ç nawi─ůzania interakcji z klientami. Ta opcja sta┼éa si─Ö popularna szczeg├│lnie w czasie pandemii. Jest to do┼Ť─ç wygodny i alternatywny spos├│b na robienie zakup├│w z domu.

Kolejnym przyk┼éadem jest sprzeda┼╝ subskrypcyjna, kt├│ra polega na sprzeda┼╝y okre┼Ťlonych produkt├│w b─ůd┼║ us┼éug w regularnych odst─Öpach czasu, dzi─Öki uiszczaniu cyklicznej op┼éaty abonamentowej. Z tej opcji korzystaj─ů najcz─Ö┼Ťciej serwisy VOD, np. Netflix, Amazon Prime czy Spotify. Takie rozwi─ůzanie zapewnia firmom sta┼éy zysk, ogranicza koszty pozyskania nowych klient├│w, a tak┼╝e zwi─Öksza zaufanie dotychczasowych.

Na znaczeniu z pewno┼Ťci─ů zyska┼é re-commerce, czyli sprzeda┼╝ produkt├│w u┼╝ywanych. Kupowanie rzeczy z drugiej r─Öki staje si─Ö coraz popularniejsze i pozytywnie wp┼éywa na kszta┼étowanie ┼Ťwiadomo┼Ťci ekologicznej konsument├│w. Szans─Ö na otrzymanie drugiego ┼╝ycia maj─ů nie tylko ubrania, lecz tak┼╝e elektronika, meble itp.

Z kolei zastosowanie technologii rzeczywisto┼Ťci wirtualnej (VR) oraz rozszerzonej (AR) zapewnia konsumentom interaktywne do┼Ťwiadczenia zakupowe. Mog─ů oni przetestowa─ç lub przymierzy─ç wirtualnie produkty przed ich zakupem. Takie rozwi─ůzanie jest cz─Östo spotykane w bran┼╝y meblarskiej czy kosmetycznej.

Stopniowo na znaczeniu zyskuje NLP (Natural Language Processing), kt├│ry polega na przetwarzaniu naturalnego j─Özyka. Dzi─Öki niemu, wyszukiwarka jest w stanie zrozumie─ç precyzyjnie zamiary u┼╝ytkownika, odpowiednio przetworzy─ç jego zapytanie i dostarczy─ç mu po┼╝─ůdane wyniki.

Visual search jest natomiast alternatywn─ů dla klasycznego wyszukiwania poprzez s┼éowa kluczowe. Zamiast s┼é├│w, u┼╝ytkownik przesy┼éa do takiej wyszukiwarki zdj─Öcie rzeczy, kt├│ra go interesuje, a nast─Öpnie algorytmy analizuj─ů je i proponuj─ů podobne produkty. Tak─ů opcj─Ö wprowadzi┼éo m.in. CCC w swojej aplikacji mobilnej.

Chocia┼╝ chatboty nie s─ů ju┼╝ ┼╝adnym zaskoczeniem w e-commerce, to w ostatnim czasie zyska┼éy nowe funkcje. S┼éu┼╝─ů nie tylko do automatyzacji obs┼éugi klienta, lecz tak┼╝e do sprawnego i efektywnego przeprowadzenia u┼╝ytkownika przez ca┼éy proces zakupowy. Wspieraj─ů go w podejmowaniu decyzji oraz dostarczaj─ů spersonalizowane oferty. Sklepy online dzia┼éaj─ů 24/7, wi─Öc pomoc bot├│w jest w tym przypadku nieoceniona. Ich system jest ju┼╝ na tyle rozbudowany, ┼╝e konsument nie zawsze jest w stanie stwierdzi─ç, czy rozmawia z botem, czy z prawdziwym cz┼éowiekiem.

Artykuły z tej samej kategorii

Co z tymi nieruchomo┼Ťciami? Obecna sytuacja na rynku.

Jak wygl─ůda obecny stan rynku mieszkaniowego? Sprawd┼║ istotne trendy oraz wyzwania i przekonaj si─Ö, jakie zmiany czekaj─ů nas w...

Biznes odpowiedzialny społecznie

Skr├│t ESG pochodzi od pierwszych liter trzech angielskich s┼é├│w: environmental (z ang. ┼Ťrodowisko), social (z ang. spo┼éecze┼ästwo) oraz governance (z ang. ┼éad korporacyjny). ESG...

Inflacja ÔÇô czy wszystko musi dro┼╝e─ç?

Czy inflacja mog┼éaby kandydowa─ç na najpopularniejsze s┼éowo roku? Czy jej przyczyny s─ů gorsze ni┼╝ skutki? I co dalej mo┼╝emy...