Creativity consultant – jak rozwijać kreatywność w pracy?
Czym jest kreatywność, kiedy może Ci się przydać i jak możesz ją rozwijać? Odpowiedzi na te i inne pytanie...
Przyszłość stawia przed nami coraz więcej wyzwań związanych z rozwojem technologii. Szybko zmieniający się świat sprawia, że właściwa identyfikacja oraz analiza nadchodzących zmian w otoczeniu będą coraz bardziej pożądanymi kompetencjami, które ułatwią stworzenie innowacyjnych rozwiązań oraz pozwolą dostrzec nowe możliwości i kierunki rozwoju.
Aby lepiej zrozumieć istotę trendwatching’u, warto najpierw zastanowić się czym w ogóle jest trend. Słownik języka polskiego definiuje go jako kierunek rozwoju, zmian. W ujęciu procesowym, trendy można określić jako tendencje zachowań społecznych, charakterystycznych dla coraz większej grupy ludzi. Trendy mogą dotyczyć różnych aspektów życia, np. produktów, konsumentów, opinii, postaw lub systemu wartości.
A zatem trendwatching, to po prostu obserwowanie trendów. Punktem wyjścia jest dostrzeżenie, a następnie przeanalizowanie tego, co pojawia się w danym miejscu i czasie jako nowe zjawisko, jednocześnie stając się tendencją, która może mieć kluczowy wpływ na zmiany w otaczającym nas świecie. Trzeba więc być bardzo czujnym, wrażliwym i ciekawym świata, aby nie dać się uśpić przyzwyczajeniom oraz monotonii, a także należy być wyczulonym na zmienność otoczenia. Jak to zrobić? Wbrew pozorom całkiem łatwo. Nie żyjemy przecież w próżni. Mamy dostęp do rozmaitych źródeł wiedzy (np. internetu, gazet, książek, filmów dokumentalnych), które kształtują świadomość ludzką i pozwalają lepiej zrozumieć otaczający nas świat.
Trend a moda
Większość ludzi błędnie traktuje te pojęcia jako synonimy. Należy podkreślić, że trendy obejmują wiele aspektów naszego życia i są zdolne do transformacji na inne obszary, np. finanse, gospodarka. Z kolei moda dotyczy z reguły jednej kwestii lub zjawiska i jest wykorzystywana głównie w odniesieniu do stylów i odzieży. Ponadto, moda ma charakter krótkotrwały w przeciwieństwie do trendów.
Przykładowo, w dzisiejszych czasach można zaobserwować trend ultrafast fashion, który polega na kupowaniu wielu nowych ubrań i częstej wymianie asortymentu sklepów z racji pojawiania się nowych kolekcji. Kontr-trendem dla tego zjawiska jest podejście slow fashion, które zakłada świadome i rzadkie zakupy odzieżowe, w tym te z drugiej ręki.
Istnieje mnóstwo narzędzi i technik do badania trendów. Do najpopularniejszych z nich zalicza się: ankiety i badania rynkowe, algorytmy uczenia maszynowego, analizy działań konkurencji, raporty branżowe, media społecznościowe czy panele konsumenckie. Warte uwagi narzędzie oferuje Google. Mowa tu o narzędziu Google Trends, które pozwala śledzić popularność w czasie sprawdzania określonych wyszukiwań, zapytań lub słów kluczowych w wyszukiwarce Google.
Wpływ trendów na biznes
Mimo dostępności wielu materiałów, narzędzi i raportów o trendach, nadal nie wszystkie firmy w pełni wykorzystują ich potencjał oraz podejście trend-driven w rozwoju biznesu. Przykład? Marka Kodak przeoczyła sygnały wskazujące na rozwój rynku fotografii cyfrowej i przestała być liderem w tej branży na rzecz marek: Canon i Sony.
Nie można zapominać, że wiedza o aktualnych i nadchodzących trendach przynosi firmom mnóstwo korzyści, np.:
Związek trendów z innowacjami jest dosyć prosty. Otóż prawdziwe innowacje uwzględniają szczegółową analizę użytkowników i rozwiązują ich bieżące problemy dopiero wtedy, gdy istniejące już wynalazki nie zaspokajają ich aktualnych potrzeb. Trendy pomagają więc zdefiniować potrzeby określonej grupy docelowej, które nie zostały jeszcze sprecyzowane w badaniach rynkowych, lecz dają o sobie znać w postaci słabych sygnałów bądź nowych zjawisk w określonym miejscu i czasie