poprzedni artykułnastępny artykuł

Festiwal Design Thinking Week 2017 – na rzecz zwiększenia zaufania społecznego

Tegoroczna, trzecia edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Myślenia Projektowego dotyczy budowania zaufania społecznego. W dniach 8 – 14 maja w kilkunastu największych miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Trójmieście, Łodzi i Poznaniu środowiska: biznesu, nauki i sektora społecznego będą współpracować na rzecz rozwiązywania codziennych problemów Polaków związanych z zaufaniem.

Festiwal składa się z dwóch części: szkoleniowej Design Thinking Camp oraz warsztatowej Design Thinking Week. Organizatorzy zapraszają na szereg bezpłatnych warsztatów, spotkań i innych wydarzeń poświęconych poszukiwaniu rozwiązań (tj. tworzeniu usług i produktów) budujących zaufanie społeczne. Przykładowe zagadnienia z jakimi zmierzą się uczestnicy to: wzbudzenie zaufania konkretnej grupy klientów, nawiązanie współpracy między firmami, bądź budowanie zaufania wśród młodzieży i młodych dorosłych.

-„Sami musimy stać się zmianą do której dążymy” – te słowa Mahatmy Ghandiego doskonale oddają zamysł towarzyszący stworzeniu ogólnopolskiego festiwalu innowacyjnych rozwiązań Design Thinking Week. Tematyka podejmowana w kolejnych latach wskazuje kierunek zmian potrzebnych w naszym społeczeństwie: od pracy na rzecz lokalnych społeczności w 2015 roku do budowania zaufania społecznego w obecnym, 2017 roku. Metodyka Design Thinking jest narzędziem pozwalającym zdefiniować te zmiany w praktyce i – co niezwykle ważne – blisko ludzi. – mówi Joanna Szustakiewicz, pomysłodawczyni i liderka tego ogólnopolskiego wydarzenia.

Jego kluczowym tematem będzie EMPATIA – jako źródło inspiracji dla pracy twórczej, wdrożeniowej oraz wszelkich innowacji.

– Przesłanie Design Thinking traktujemy jako dobry pretekst, aby zmierzyć się z tym, czego w codziennym życiu bardzo nam w Polsce brakuje czyli empatii, kultury współpracy, skutecznych działań w zespołach, zrozumienia interdyscyplinarności, odwagi w kreowaniu i podejmowaniu decyzji wspartych swego rodzaju życzliwością. Tego typu warsztaty mają nam pomóc wspólnie myśleć nad innowacyjnymi rozwiązaniami, po to aby potem razem (tj. międzysektorowo) je wdrażać – dodaje Joanna Szustakiewicz.

Co to jest Design Thinking?

To metodyka tworzenia innowacyjnych, przydatnych dla użytkowników produktów i usług.

Najważniejszym zadaniem jakie stoi przed zespołem twórców-ochotników jest sprostanie oczekiwaniom grupy docelowej i zaspokojenie jej potrzeb. Dlatego tak ważne jest, by być empatycznym, niejako „wejść w skórę” przyszłych użytkowników, biorąc pod uwagę ich rzeczywiste problemy.

Niezbędny będzie tutaj interdyscyplinarny, oparty na różnicach w wykształceniu, poziomie wiedzy, wyobraźni itp. zespół ludzi np.: inżynierów, technologów, socjologów, studentów czy specjalistów od marketingu, komunikacji, projektowania itp. Taki mix, to sprawdzony sposób na ciekawe wynalazki i realne rozwiązania, które poprzez spojrzenie na konkretny problem z wielu perspektyw, mogą wzbudzić zaufanie docelowych użytkowników.

Od empatii do konkretnych rozwiązań

Prawdziwą wartość Design Thinking Week widać jednak nie w samym wymyślaniu, kreowaniu i puszczaniu wodzy fantazji w projektowaniu. Nie jest to tylko „sztuka dla sztuki” i zabawa w eksperymentowanie. Celem zespołu jest stworzenie oryginalnego rozwiązania oraz sprawdzenie jego działania w formie fizycznego prototypu. Chodzi po prostu o przetestowanie pomysłu w realnym życiu. Później jego twórcy zbierają opinie o projekcie od osób, które w przyszłości mają z niego korzystać. Biorąc pod uwagę ich zdanie, sugestie projekt jest zmieniany, poprawiany tak, by jak najpełniej sprostał oczekiwaniom i potrzebom przyszłych odbiorców usługi czy produktu.

W efekcie takiej kilkustopniowej pracy całego zespołu specjalistów, powstają rozwiązania, które są:

  • oczekiwane, potrzebne dla danej grupy ludzi,
  • możliwe do fizycznego wykonania,
  • ekonomicznie uzasadnione.

– Popularyzujemy w Polsce metodykę Design Thinking, ponieważ wierzymy, że w świecie, w którym obowiązuje myślenie projektowe, produkty lepiej służą użytkownikom, a usługi działają bardziej intuicyjnie, przez co codzienne życie staje się prostsze i przyjemniejsze – mówi prezes Stowarzyszenia Top 500 Innovators – Katarzyna Walczyk-Matuszyk.

Dla Kogo?

Dla każdego chętnego – zarówno osób jak i firm, korporacji, fundacji, szkół, administracji i innych organizacji, które poszukują innowacji, ale nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, tylko poprzez wdrożenia nowych, oryginalnych rozwiązań, które są odpowiedzią na autentyczne potrzeby użytkowników.

Gdzie ma zastosowanie?

Festiwal wspiera rozwój innowacji i daje gwarancję niestandardowych rozwiązań. Do takich z pewnością można zaliczyć wyzwania, przed którymi stanęli uczestnicy poprzednich edycji Design Thinking Week np.: w jaki sposób rewitalizować i zwiększyć atrakcyjność turystyczną regionu czy dzielnicy? Czy też: jak aktywizować zawodowo osoby niepełnosprawne? Albo: „czym” opakować i jak sprzedać innowacyjną technologię, żeby odpowiadała na potrzeby konkretnej grupy odbiorców?

Efektem tych projektów zapoczątkowanych podczas DTW było m.in. wdrożenie modelu działania Inspiratorium Fundacji ERGO Hestii – na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych Integralia, gra miejska „Kroniki Nadodrza” realizowana i promowana we Wrocławiu, czy np. Design Thinking Meetups, tj. regularne spotkania integrujące środowisko innowatorów w Gliwicach.

Tak jak w poprzednich edycjach imprezy, w br. organizatorzy spodziewają się ponad 1000 uczestników, którzy wezmą udział w około 50-ciu bezpłatnych warsztatach, spotkaniach i innych wydarzeniach około festiwalowych w całej Polsce.

PATRONATY HONOROWE/MERYTORYCZNE:

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,

PATRONATY MEDIALNE: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Koncept, designthinking.pl, Brand 24, odpowiedzialnybiznes.pl,

PARTNERZY: PERSPECTIVE CSR, Yolk, InfoBrand, SKANSKA, CONTILO, Kongres Obywatelski

Osoby do kontaktu:

Joanna Szustakiewicz – tel. kom. 797 307 159; e-mail: joannaszustakiewicz@gmail.com

Aleksandra Kalita – tel. kom. 501 693 445, e-mail: aleksandra.kalita@perspectivecsr.pl

Artykuły z tej samej kategorii

Daj piątaka na dzieciaka

Sport to zdrowie. Balsam dla duszy i ciała. Fundacja Pomocy Dzieciom Kolorowy Świat kolejny raz udowadnia, że poprzez aktywność fizyczną, możemy również...

Światowy dzień walki z rakiem

Każdego roku obserwujemy, jak poważnym problemem dla społeczeństwa są choroby nowotworowe. Krajowy Rejestr Nowotworów informuje, iż w 2021 roku zachorowało ponad 1,17...

Eksplozja Młodych

Właśnie skończył się Ogólnopolski Kongres Dialogu Młodzieżowego “Eksplozja Młodych.”  Dlaczego warto było w nim uczestniczyć? Co wynieśli z niego uczestnicy? Czy będąc młodą...