poprzedni artykułnastępny artykuł
Freelancer - kto to jest?

Kim jest i co robi freelancer?

Wśród studentów i absolwentów najpopularniejsza jest praca najemna, znacznie mniej osób podejmuje ryzyko własnej działalności gospodarczej, a jeszcze mniej próbuje utrzymywać się jako freelancer, choć ten zwrot intryguje coraz więcej osób i przyciąga swoimi niewątpliwymi zaletami – niezależnością i elastycznością.

Praca podczas studiów i zaraz po nich jest okresem, w którym trzeba wykazać się dużą elastycznością i zgodą na wiele warunków dla nowicjusza. Wejście na rynek pracy nie zawsze jest łatwe, znaczna większość młodych pracowników musi dopiero poznawać specyfikę pracy w danym miejscu i długo się wdrażać. Co jest całkowicie normalne.

Freelancer, czyli kto to?

Freelancer to w praktyce jednoosobowa firma, czasami formalna, a czasami nie, która samodzielnie zdobywa zlecenia na różne usługi i wykonuje je indywidualnie. W gospodarce rynkowej i opartej na projektach często pojawiają się potrzeby na pojedyncze prace, które można zlecić komuś na podstawie zwykłej umowy zlecenie lub dzieło. Wykonawcami takich usług są właśnie freelancerzy.

Jak wynika z badania „Freelancerzy w Polsce 2018” przeprowadzonego przez portal Useme.com, w 2018 r. było w Polsce około 120 tys. freelancerów, a do 2021 r. ich liczba ma wzrosnąć do 200 tys. pracujących. W Europie ten styl pracy jest bardziej popularny, gdyż deklarowało go aż 15% pracujących, natomiast w USA 22%. Prognozuje się, że za niecałe dziesięć lat ponad połowa Amerykanów przestawi się na freelancing.

Freelancerzy to głównie młodsze osoby z dużych i średnich miast, gdzie łatwiej jest o zdobycie kontaktów i zleceń, gdyż tam są firmy potrzebujące projektowo takich zleceniobiorców. Nie wyklucza to jednak osób z mniejszych miejscowości lub nawet z zagranicy, w internecie istnieje wiele platform, na których pojawiają się zlecenia dla freelancerów i można na nie odpowiadać praktycznie z każdego zakątka świata. Zlecenia można też szukać na wydarzeniach networkingowych dla biznesu, wśród organizacji pozarządowych lub poprzez swoją stronę internetową i własne ogłoszenia w sieci. Dobrym źródłem zleceń są również rekomendacje i polecenia od innych osób.

Czym zajmuje się  freelancer?

Pod względem branży najwięcej zleceń można znaleźć w obszarach IT (np. na wykonanie strony), marketingu i projektowania. Są to często typowo jednorazowe działania, które można zlecić osobom zewnętrznym. Nie wyklucza to jednak innych specjalistów z tej formy pracy. Wśród freelancerów można znaleźć m.in. dziennikarzy, copywriterów, analityków biznesowych, tłumaczy, szkoleniowców, nauczycieli, psychologów, terapeutów. Zbiór specjalizacji nie jest zamknięty i w prawie każdym obszarze można znaleźć jakieś zlecenia.

Praca jako freelancer – wady i zalety

Praca jako freelancer poza swoistymi plusami ma też spore wyzwania. Wolność niesie za sobą odpowiedzialność. Bardzo długo buduje się zaufanie zleceniodawców oraz swoją pozycję na rynku. Oczywiście należy być bardzo dobrym specjalistą w swoim obszarze, żeby móc w ogóle pracować jako freelancer, mimo to nikt od razu nie zleci wykonania dużego kontraktu, dlatego od początku trzeba bardzo transparentnie budować swoje portfolio i zbierać rekomendacje, czasami nawet wykonując coś poniżej stawki rynkowej lub pro bono tylko dla przysłowiowego „wpisu do CV”. Budowanie szerokiej i zdywersyfikowanej bazy klientów również jest bardzo czasochłonne, wymaga długich negocjacji i nie zawsze kończy się sukcesem.

Istotnym czynnikiem jest również fakt, że trzeba zadbać samodzielnie o praktycznie całą otoczkę prowadzenia firmy, samodzielnie szukać zleceń, negocjować ceny, zakres usług, terminy, pilnować
dokumentacji. Jeśli ma się założoną działalność, dobrze jest mieć zewnętrzną księgowość do obsługi faktur i podatków.

Przy odpowiednio zbudowanym portfelu klientów, dobrej pozycji rynkowej, wysokiej samoorganizacji i motywacji można potraktować freelancing jako jedyne źródło utrzymania. Według wspomnianego raportu o freelancingu aż 48,4% osób nie łączy pracy freelancera ze stałą pracą, zatem jest to możliwe i nie ma tutaj górnego limitu. Warto próbować!

Artykuły z tej samej kategorii

Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy

Każde pokolenie ma własny czas i taki niewątpliwie nadchodzi dla generacji Z, czyli osób urodzonych pod koniec lat 90. poprzedniego wieku i po 2000...

Jak pandemia zmieniła rynek pracy?

Do wielu zmian i przewartościowań na rynku pracy przyczyniła się pandemia koronawirusa. Sporo branż przeszło znaczne transformacje, niektóre dostrzegły rozwój, a jeszcze inne...

Masz już parę lat, czujesz, w co się gra. Pokolenie Z na rynku pracy

Następnym pokoleniem młodych Polaków, który właśnie wchodzi na rynek pracy, to osoby urodzone między 1998 a 2010 rokiem. To pokolenie charakteryzuje się bardzo wysoką...