poprzedni artykułnastępny artykuł
Jak zostać naukowcem - Magazyn Koncept

Jak zostać naukowcem? Poznaj historie studentów

Trzeba również trafić na podatny grunt, którym może być na przykład koło naukowe zgodne z zainteresowaniami. Od tego zaczyna się całe to szaleństwo. Najpierw bierze się udział w konferencjach, potem organizuje się własne, pisze się artykuły naukowe i prowadzi badania, a w końcu można liczyć na granty i inne dofinansowania dla swojej działalności.

Czuć chemię do… chemii – zostań chemikiem

Przykładem takiego studenta jest Wojciech Stawski, który jest absolwentem kierunku chemia studiów licencjackich na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie studiuje chemię na drugim stopniu, jednak wyjechał na Univeristy of Cambridge, gdzie prowadzi swoje badania. Wojciech jest laureatem II miejsca w konkursie Złoty Medal Chemii organizowanym przez Instytut Chemii Fizycznej PAN (IChF PAN) we współpracy z firmą DuPont. Celem konkursu jest nagrodzenie najlepszych prac licencjackich oraz inżynierskich dotyczących chemii oraz jej związków z biologią i chemią. Student w ramach nagrody otrzymał 5 tysięcy złotych na prowadzenie badań za pracę o tytule „Hybrydy tetrafiryny(1.1.1.1) i trifiryny(2.1.1) – synteza i charakterystyka” napisaną pod kierunkiem dr. hab. Miłosza Pawlickiego. Trifiryny i tetrafiryny są częścią grupy porfirynoidów, które można stosować do terapii nowotworów.

Wojciech Stawski współpracował ze swoim przyszłym promotorem już od 2 klasy liceum! Do laboratoriów na Wydziale Chemii przychodził 2–3 razy w tygodniu po lekcjach, a czasami nawet w wakacje.

To była świetna okazja, żeby zrobić po szkole coś niezwiązanego ze szkołą i coś, co lubiłem (lubiłem to mało powiedziane). Zawsze będę wdzięczny za tę możliwość i świetne warunki pracy, dużo swobody i profesjonalizm – mówi Wojtek.

Po pierwszym roku studiów na kierunku chemia otrzymał Stypendium Ministra, a w wakacje między 2 a 3 rokiem odbywał dwumiesięczny staż w Instytucie Weizmanna w Izraelu w ramach Kupcinet-Getz International Summer School.

Ku gospodarce cyrkularnej – badania psychologiczne

Historia Justyny Bronowickiej również jest bardzo ciekawa. Justyna jest studentką psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Wygrała konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Jej pomysłem był „sklep samozaopatrujący”, którego celem jest upcykling starych ubrań i edukacja na temat ekologii i gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Koncepcja studentki bardzo spodobała się jurorom konkursu, ponieważ żyjemy w świecie, w którym powoli kończą się zasoby naturalne i priorytetem jest przejście z modelu gospodarki liniowej na cyrkularną, czyli taką, w której stosuje się obieg zamknięty. Projekt Justyny idealnie wpasował się w te wymagania. Dzięki wygranej dostanie laptop oraz grant w wysokości 10 tys. zł na realizację swojego pomysłu. Chyba nie istnieje lepsza gratyfikacja dla młodego naukowca.

Zostań naukowcem niezależnie od kierunku

Takich przykładów można wymieniać bardzo dużo, ponieważ utalentowanych młodych ludzi można spotkać praktycznie wszędzie. Wielu studentów nie docenia swoich umiejętności oraz możliwości. Jeśli ktokolwiek po przeczytaniu tych albo podobnych historii pomyślał, że też chciałby mieć taki dorobek, to nie ma nic prostszego! Znajdź grupę ludzi o podobnych zainteresowaniach do twoich i działaj. A jeśli myślisz, że ciekawe rzeczy mogą badać tylko osoby z zainteresowaniami ścisłymi, to nie ma nic bardziej mylnego. W humanistyce jeszcze wiele rzeczy czeka na odkrycie i może właśnie zrobisz to ty!

Anna Zwierzycka

Międzynarodowy Dzień Kobiet w Inżynierii – czy kobiety rządzą w naukach ścisłych? Czytaj w Magazynie Koncept.

Artykuły z tej samej kategorii

Czy szkoła rzeczywiście wychowuje?

Czy obecny system edukacji naprawdę spełnia swoje zadanie? 🤔Zobacz, jakie wyzwania stoją przed dzisiejszymi szkołami i dlaczego warto zadbać...

Ile nóg ma pantofelek?

Jak uczynić naukę bardziej atrakcyjną i skuteczną, pozbywając się schematycznego podejścia do edukacji? Jak wydobyć z uczniów potencjał i...

Jaka będzie przyszłość szkolnictwa

Jak będzie wyglądać przyszłość szkolnictwa? Jak poradzić sobie z nadmiernym stresem, przeładowaniem materiałem oraz brakiem indywidualnego podejścia w szkolnictwie...