Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy
Każde pokolenie ma własny czas i taki niewątpliwie nadchodzi dla generacji Z, czyli osób urodzonych pod koniec lat 90. poprzedniego wieku i po 2000...
W JTI Polska, firmie należącej do grupy Japan Tobacco International, pomimo pandemii utrzymano pozycję najszybciej rosnącej firmy pod względem wzrostu udziałów w rynku tytoniowym. JTI nie zwalnia również tempa, jeśli chodzi o zatrudnianie nowych pracowników. Podobnie jak dla większości pracodawców, początek pandemii był jednak czasem wielu zmian. COVID-19 wymógł dostosowanie procesów i form komunikacji między pracownikami oraz przeniesienie części działań do wyłącznie wirtualnego świata.
KLUCZOWE ZADANIE – KONTYNUACJA PROCESÓW I NOWE PODEJŚCIE DO PRACY
Na początku pandemii ważne było szybkie działanie i sprawne przeniesienie pracy z biura do domu. Praca zdalna była możliwa już wcześniej, ale teraz do stałej pracy z domu zostali oddelegowani wszyscy pracownicy, łącznie z pracownikami sprzedaży terenowej. Było to możliwe m.in. dzięki szkoleniom z nowych narzędzi i technik sprzedaży czy zdalnego zarządzania rozproszonym zespołem. Sytuacja epidemiczna wymusiła także wprowadzenie zmian w sposobie przeprowadzania rekrutacji, a następnie wdrożenia nowozatrudnionych pracowników. Jako że potrzeby biznesowe ciągle rosły i rosną, „zamrożenie rekrutacji” nie wchodziło w grę. Oprócz organizacji wszystkich etapów rekrutacyjnych w formie online (spotkania, testy, case studies) do wirtualnego świata został przeniesiony także proces wdrożenia, w tym spotkanie członków zarządu JTI z nowymi pracownikami. W tym trudnym czasie niezmiernie ważne jest, by wsłuchiwać się w potrzeby i aktualne problemy, z którymi mierzą się pracownicy za pomocą tzw. pulse-checks (działań sprawdzających). Uzyskane dane pozwalają na zaplanowanie doraźnych i długofalowych działań. W przypadku JTI Polska zaowocowało to stworzeniem serii aktywności wspierających pracowników w dobie pandemii w ich codziennych wyzwaniach. Jeszcze większa waga została położona na zadbanie o zdrowie psychiczne, równowagę między życiem zawodowym a prywatnym czy zdrowie fizyczne, m.in. przez serię warsztatów z obszaru well-being i zdrowego stylu życia. Dużym powodzeniem cieszyły się również wirtualne ćwiczenia z trenerem. Miłym akcentem, bardzo pozytywnie przyjętym przez zespół JTI, była także wysyłka „Koszów pełnych energii” (wypełnionych świeżymi owocami i zdrowymi przekąskami) do wszystkich pracowników.
A CO Z PROGRAMAMI STAŻOWYMI DLA STUDENTÓW W CZASIE PANDEMII?
Programy stażowe również wymagały dostosowania do nowej rzeczywistości. Okazało się, że możliwe jest nie tylko przeprowadzenie kompleksowego programu szkoleniowego dla stażystów w formie online, ale i bardzo realnej integracji w świecie wirtualnym. Również organizacja międzynarodowego konkursu stażowego, który dotychczas odbywał się przy fizycznym udziale uczestników i przedstawicieli organizatora, została przeniesiona w całości do świata online (włączając w to cykl szkoleń, integrację uczestników, pracę z mentorami, Dni Otwarte oraz Finał Polski). Mimo wielu niezaprzeczalnie negatywnych skutków epidemii koronawirusa w Polsce i na świecie, COVID-19 pokazał, że jeśli tylko pracodawca chce, wiele procesów i projektów można z sukcesem i efektywnie przenieść do świata wirtualnego. Zmienność jest pewną stałą dzisiejszych czasów, a umiejętność dostosowywania się do nowych warunków jest kluczową kompetencją, która w JTI w ramach kultury ciągłego doskonalenia jest częścią DNA firmy.