poprzedni artykułnastępny artykuł

Wirtualni windykatorzy – jak boty ściągają długi?

Opóźnienia w płatnościach wpływają negatywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Nowym narzędziem w rękach wierzycieli jest wirtualna windykacja za pośrednictwem voice- i chatbotów. Dzięki temu egzekwowanie należności przebiega szybko, tanio, bez zbędnych formalności czy wychodzenia z domu.

Dzięki sztucznej inteligencji boty są coraz aktywniejsze przy wspieraniu procesów windykacyjnych.

Niewątpliwie boty są naszą przyszłością. Będą one mogły działać 24/7, co będzie sporą wygodą.

Czym są boty?

Bot to skrót od słowa robot. W świecie technologii informatycznych można go określić jako program komputerowy stworzony w celu automatycznego wykonywania określonych czynności bez ludzkiej ingerencji. Jego zadaniem jest po prostu symulacja zachowania żywego człowieka. Do szczególnych rodzajów botów, które są zdolne do konwersacji, zalicza się chatboty oraz voiceboty.

Boty mają obecnie ogromne zastosowanie. Posiadają znaczny udział w ruchu internetowym. Można mieć z nimi styczność m.in. podczas przeglądania stron www, pobierania plików, zgłaszania reklamacji czy dzwonienia na infolinię.

Problem zadłużenia

Niemal od zawsze ludzie mieli potrzeby finansowe znacznie przewyższające ich oszczędności czy zarobki. W związku z tym, z biegiem lat, na popularności zyskały rozmaite formy wsparcia finansowego, takie jak np. pożyczka lub kredyt. Zadłużenie może być związane m.in. z zakupem nowego samochodu, wyjazdem na wakacje czy rozwojem własnej działalności gospodarczej.

Po pewnym czasie trzeba jednak liczyć się z otrzymywaniem wiadomości w formie SMS-ów lub e-maili, przypominających o zadłużeniu i konieczności spłaty długu. Wiadomości te są wysyłane za pośrednictwem specjalnych programów komputerowych, czyli wirtualnych botów.

Dzięki sztucznej inteligencji boty są coraz aktywniejsze przy wspieraniu procesów windykacyjnych. Przedsiębiorcy stawiają na wykorzystanie botów-windykatorów, a nie pracowników trudniących się zawodowo windykacją. W celu zwiększenia zaufania wśród klientów botom często nadawane są ludzkie imiona.

Boty a negocjacje spłaty długu

Rozwój botów trwa nieustannie, ponieważ głównym założeniem ich funkcjonowania jest to, aby były jak najbardziej samodzielne. Eksperci z tej branży uważają, że w przyszłości algorytmy wykorzystane w botach będą na tyle zaawansowane, że uda im się samodzielnie negocjować warunki spłaty wierzytelności w razie zadłużenia.

Bot będzie musiał sam dokonać analizy czasu zadłużenia danej osoby, jej sytuacji finansowej, przedmiotu zobowiązania itp. Będzie to zupełnie normalny proces. Trzeba pamiętać, że przecież ludzie na co dzień też podejmują różne decyzje, bazując na konkretnych danych.

Czy boty zawsze będą miały rację?

Niekoniecznie. Mimo wszystko nadal są to tylko maszyny. Z jednej strony, w przeciwieństwie do ludzi, nie posiadają one empatii i nie są przygotowane na nieprzewidziane zdarzenia. Ich działania oraz zachowania są w pełni zautomatyzowane i ustalone przez właściwe algorytmy.

Jednak z drugiej strony, każda osoba byłaby traktowana sprawiedliwie, ponieważ przez brak empatii boty podejmowałyby decyzje wyłącznie w oparciu o konkretne dane oraz informacje. W praktyce np. pracownicy banku często odraczają spłaty długu, uwzględniając kryzysową sytuację życiową dłużnika. Wydaje się zatem, że jeszcze przez wiele lat boty nie zastąpią w pełni człowieka.

Boty a bezpieczeństwo w sieci

Niestety boty mogą paść ofiarą hakerów. Bot zainfekowany wirusem komputerowym może przynieść wiele szkód. Złośliwe oprogramowanie pozwala przede wszystkim wykraść wrażliwe dane osobowe, a nawet zwiększyć obecne zadłużenie. Dlatego programiści stoją przed dużym wyzwaniem, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo działalności botów.

Niewątpliwie boty są naszą przyszłością. Ich utrzymanie będzie tańsze niż np. zatrudnienie pracownika do obsługi infolinii. Będą one mogły działać 24/7, co będzie sporą wygodą. Będzie można szybciej uzyskać informacje na dany temat, ponieważ zamiast analizować wyniki wyszukiwania w przeglądarce internetowej, bot sam dokona analizy szybciej i dokładniej.

Czy IT jest dla każdego? Czytaj w Magazynie Koncept.

Artykuły z tej samej kategorii

Ten tekst nie został napisany przez sztuczną inteligencję

Od kilku lat w środowisku innowatorów i startupów znaczną popularność zdobywały hasła związane ze sztuczną inteligencją. Odmieniana przez wszystkie przypadki AI stała się wręcz...

Sukces zawodowy w erze cyfrowej: jak zdobyć kluczowe kompetencje

W ostatnich latach bardzo dynamicznie wchodzimy w erę cyfrową. Proces przemian odbywa się jednak znacznie szybciej niż jakiekolwiek zmiany społeczne w historii...

Backup danych – jak skutecznie tworzyć kopie zapasowe?

Jedną z nieprzyjemnych rzeczy, które mogą przytrafić się każdemu użytkownikowi komputera, jest utrata danych. Może do niej dojść na wiele sposobów. Aby...