Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy
Każde pokolenie ma własny czas i taki niewątpliwie nadchodzi dla generacji Z, czyli osób urodzonych pod koniec lat 90. poprzedniego wieku i po 2000...
W Polsce zdecydowanie panuje rynek pracownika. Bezrobocie w naszym kraju podczas pandemii jest niższe niż średnia krajów europejskich przed pandemią. Czego oczekują i jak pracują młodzi?
Młodzi pracownicy stawiają na swój komfort i bezpieczeństwo.
Nawet 2020 rok, który obfitował w niepewność i walnie przyczynił się do przyspieszenia procesów, na które pracodawcy nie byli gotowi, choć przygotowywali się do nich od lat, nie zmienił wiele w tym względzie.
Na rynku pracownika młode pokolenie poczyna sobie coraz śmielej. Z jednej strony to dobrze, bo pracownicy powinni znać swoją wartość, z drugiej zaś niepokojące mogą być tendencje do rosnących oczekiwań względem pracodawców, a nie samych siebie.
Według raportu sporządzonego przez PWC, Absolvent Consulting oraz Well HR w 2021 roku blisko 50% młodych pracowników (studentów lub absolwentów) ocenia jako negatywny wpływ pandemii na rynek pracy. Jest to znacznie lepszy wynik niż w 2020 roku, jednak dalej wskazuje na duże obawy młodych. W związku z tym aż 70% z nich przeprowadza na temat pracodawcy dogłębny research w sieci oraz wśród znajomych, a jednym ze sprawdzanych elementów są działania firmy w trakcie lockdownu.
Skutkiem lockdownów, wprowadzania modelów pracy zdalnej oraz hybrydowej zauważalna stała się radykalna zmiana w podejściu młodych pracowników do remote working. Aż 44% z nich chce aktualnie pracować zdalnie, a 77% uważa to za warunek konieczny. 56% respondentów badania stwierdziło, że woli pracę stacjonarną lub model hybrydowy.
Mimo że pracownicy preferujący pracę stacjonarną stanowią większość, to trend w tym zakresie jest zauważalny. Może to ulec zmianie przy ponownym otwarciu się świata.
Według młodych pracowników do kompetencji przyszłości należeć będą głównie zdolności adaptacyjne (19,4%), szybkie uczenie się nowych umiejętności (13,5%) oraz łączenie ich w celu maksymalizacji efektywności (17,8%).
Co ciekawe, młodzi jako drugorzędne wskazali radzenie sobie ze stresem (4,5%), zarządzanie czasem (4,7%), interdyscyplinarność (4,3%), umiejętności komunikacyjne (3,9%), pracę zespołową (2,3%).
Młodzi pracownicy mają znacząco odbiegające oczekiwania względem pracowników z poprzedniego pokolenia. Stawiają na swój komfort i bezpieczeństwo. Coraz więcej z nich oczekuje elastycznych godziny pracy (39%), wybiera dobrą atmosferę (68,5%) ponad ciekawe zadania (31,5%). Jednocześnie znacznie częściej młodzi wybierają doświadczonego menedżera (68%) i szefa autorytet (62%) od młodego zespołu (32%) czy szefa kolegi (38%).
Wniosek z tego taki, że młodzi ludzie oczekują dobrej atmosfery i dowolności w zakresie kształtowania godzin pracy, z drugiej zaś chcą mieć kogoś, kto pokaże im, co i jak mają robić. Równolegle do tego rok do roku ich oczekiwania finansowe wzrosły o blisko 500 zł.
Dokonało się również przesunięcie w stronę bezpieczeństwa względem niezależności – 74% młodych preferuje umowę o pracę, 77,5% stabilne zatrudnienie od pracy na własny rachunek (22,5%), a 58% work-life balance od wysokich zarobków (42%). Co warte odnotowania, w ciągu roku z 50,5% do 36,3% spadło definiowanie sukcesu zawodowego jako pracy, która jest pasją.
Coraz więcej młodych oczekuje od pracodawcy jako warunku koniecznego dopłat do internetu (7,6%) oraz wyposażenia stanowiska pracy w domu (5,3%). Ponadto dwukrotnie więcej osób uważa to za istotny element współpracy z pracodawcą.
Nasuwa to dość niepokojący wniosek z punktu widzenia pracodawców – pracownicy młodego pokolenia wysoko stawiają swój komfort pracy, z drugiej zaś wykazują znacznie mniej zaangażowania.
Młodzi mężczyźni podczas badania podawali średnio o 500 zł wyższe oczekiwania finansowe od kobiet. Widoczne jest także zróżnicowanie wśród studentów różnych kierunków. Studenci kierunków społecznych i ścisłych takich jak matematyka stosowana lub fizyka podawali oczekiwania na poziomie 4000 netto. Kierunki ekonomiczne, IT oraz techniczne to 4500 netto, a medyczne i biologiczno-przyrodnicze 5000 netto.
Młodzi Polacy przed podjęciem zatrudnienia dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Liczą się dla nich: dobra opinia o pracodawcy, wdrażanie nowych pracowników, transparentne komunikowanie wynagrodzenia oraz bogata oferta benefitów.
Kariera dziennikarska w mediach – jakie są szanse? Czytaj Magazyn Koncept.