poprzedni artykułnastępny artykuł

Sztuka feedbacku

Czym jest „informacja zwrotna” (ang. feedback)?

Najprościej mówiąc, to konstruktywny komunikat skierowany do drugiej osoby, mający na celu poinformowanie odbiorcy o naszych myślach, odczuciach i oczekiwaniach związanych z jego pracą lub zachowaniem.

Dlaczego dawanie informacji zwrotnej jest ważne?
Przede wszystkim feedback pomaga uczyć się i rozwijać. Pozwala dostrzec to, czego sami często nie jesteśmy w stanie zauważyć. Posiadanie informacji o tym, co innym podoba się w naszej pracy, jak i o tym, co moglibyśmy poprawić, jest bezcennym zasobem, pozwalającym rozwijać się oraz wchodzić na zdecydowanie wyższy poziom tego, czym się zajmujemy. Kolejną zaletą swobodnego przepływu informacji zwrotnych jest unikanie sytuacji nawarstwiania się problemów i napięcia, co mogłoby prowadzić do niepotrzebnego konfliktu.

Jak dawać informację zwrotną?

Zacznijmy od tego, że feedback powinien zostać udzielony możliwie niezwłocznie. Jednocześnie jeśli dotyczy on sytuacji trudnej i emocjonalnej, warto odczekać chwilę, aby dać obu stronom czas na ochłonięcie oraz pozwolić na złapanie dystansu.
Gdy chodzi o docenianie, to zdecydowanie warto robić je na forum, podczas gdy „niewygodne” uwagi lepiej będzie przekazać podczas rozmowy na osobności.

Informacja zwrotna z założenia jest czymś bardzo konkretnym, odnoszącym się do danej sytuacji, dlatego należy wyrzuć ze swojego słownika słowa „nigdy” i „zawsze”, ponieważ są to krzywdzące i nic niewnoszące ogólniki.

Często pomijanym aspektem udzielania informacji zwrotnej jest zaoferowanie pomocy, a zrobienie tego tylko buduje relacje i zaufanie w zespole.

Warto mieć też na uwadze, że dużo łatwiej jest nam zauważyć to, co inni robią źle, a dużo trudniej dostrzec i docenić to, co robią dobrze. Dlatego, udzielając feedbacku, należy zadbać o to, aby komunikat nie zawierał wyłącznie tego, co można poprawić, czy tego, co jest nie tak, ale również informację o tym, co dobrze działa, z czego jest się zadowolonym i co docenia.

Kończąc udzielanie informacji zwrotnej, koniecznie powiedzmy o oczekiwaniach wobec drugiej strony i poprośmy o podsumowanie rozmowy, żeby upewnić się, że komunikat został odpowiednio zrozumiany.

Jak reagować na informację zwrotną?

Przede wszystkim się jej nie obawiajmy i prośmy o to, żeby ludzie ją dawali. Wiele osób boi się usłyszeć tego, co inni myślą na temat ich pracy, a jednak to właśnie zderzenie się z konstruktywną krytyką jest ogromnym impulsem do rozwoju, wprowadzania zmian i jeszcze skuteczniejszego działania.

Drugim ważnym czynnikiem jest akceptacja. Bez względu na to, jak niewygodna i trudna będzie informacja zwrotna, którą się dostanie, trzeba ją wziąć „na klatę”. Jakiekolwiek próby bronienia się najczęściej wyglądają marnie, ale przede wszystkim są zbędne. Jedyne, co trzeba robić, gdy ktoś daje feedback, to aktywnie słuchać.

Często popełnianym błędem związanym z przyjmowaniem pochwały jest to, że osoba, której takowa jest udzielana, bagatelizuje znaczenie swoich osiągnięć, mówiąc np. „Daj spokój, to nic wielkiego” czy „Jakoś mi się udało”. Nie doceniając samemu swojej pracy i wysiłku, trudno będzie oczekiwać od innych, żeby to robili.

Jak zacząć wprowadzać informację zwrotną do projektów, w których uczestniczymy?

Dobrze będzie zacząć od dawania feedbacku w formie pisemnej, na małych kartkach, tak żeby osoba, do której jest on skierowany, zawsze mogła do niego wrócić. Dzięki temu jest to też świetne narzędzie pozwalające na ocenianie progresu w funkcjonowaniu zespołu.

Umiejętność dawania feedbacku wymaga ćwiczenia, jednak zdecydowanie się to opłaca. Korzyści płynące z nieskrępowanego przepływu informacji między współdziałającymi osobami przynoszą spektakularne rezultaty, dlatego zdecydowanie warto opanować sztukę informacji zwrotnej.

Wojciech Jędral

Artykuły z tej samej kategorii

Karol Chojnacki – próbowanie swoich umiejętności w wielu branżach

Przedsiębiorczość to w obecnych czasach kluczowa cecha. Doskonale wie o tym Karol Chojnacki, który mimo swojego młodego wieku ma na swoim koncie wiele sukcesów biznesowych....

Oskar Górecki – młody przedsiębiorca na rynku nieruchomości komercyjnych

Oskar Górecki udowadnia, że już w trakcie studiowania z powodzeniem można zacząć budować własną markę i założyć dobrze prosperującą działalność biznesową. Od kilku lat...

Komunikacja marek w obliczu wojny – firmy, które nie wycofały się z Rosji i te które to zrobiły

Na własnych oczach przekonujemy się, jak ważna jest komunikacja kryzysowa marek. 24.02.2022 Władimir Putin nakazał swoim wojskom atak na Ukrainę z wody,...