poprzedni artykułnastępny artykuł

Prosty przepis na doktorat wdrożeniowy

Tatrzańskie spełnienie marzeń

‒ Podczas studiów na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na kierunku Górnictwo i Geologia brałam udział w projekcie dotyczącym mineralizacji hydrotermalnej w Tatrach oraz górnictwa tatrzańskiego. Możliwość zajmowania się tym zagadnieniem była dla mnie spełnieniem marzeń, połączeniem pasji z badaniami naukowymi ‒ wspomina Magdalena Sitarz realizująca doktorat wdrożeniowy na AGH i w Tatrzańskim Parku Narodowym. ‒ Tematyka tatrzańska towarzyszyła mi od II roku studiów, toteż zarówno tematem projektu inżynierskiego jak i pracy magisterskiej było historyczne górnictwo tatrzańskie i mineralizacja hydrotermalna. Po obronie pracy magisterskiej myślałam nad kontynuacją badań w Tatrach w ramach doktoratu. Dostałam się wówczas na dziewięciomiesięczny staż w TPN. O doktoracie wdrożeniowym opowiedziała mi promotorka mojej pracy magisterskiej, dr hab. Bożena Gołębiowska. Pomysł stwarzał możliwość kooperacji pomiędzy jednostką naukową a TPN, przynosząc korzyści dla obu instytucji. I dla mnie. Rozprawa doktorska przyczyniłaby się nie tylko do rozwoju nauki, ale również do wdrożenia wyników mojej pracy. Co więcej, program zajęć jest tak skonstruowany, że pozwala na pogodzenie pracy zawodowej z zajęciami w ramach studiów III stopnia oraz przeprowadzeniem badań niezbędnych do ukończenia pracy doktorskiej. I tak w 2017 r. zostałam przyjęta na studia doktoranckie i zatrudniona w TPN.

Dziedzictwo kulturowe Tatr

Wraz z upływem czasu coraz trudniej odnajdywać pozostałości po górnictwie tatrzańskim. Z tego też powodu jego ochrona sprowadza się przede wszystkim do gromadzenia informacji na temat lokalizacji sztolni, szybów, hałd górniczych, dróg hawiarskich czy zasad eksploatacji złóż mineralnych. Badania zaplanowane w ramach doktoratu mają poszerzyć tę wiedzę.

‒ Zagadnienia związane z występowaniem złóż mineralnych w polskiej części Tatr do dziś nie doczekały się zbiorczego opracowania wykorzystującego nowoczesne techniki badawcze. Zamiarem doktorantki jest kompleksowa ocena tego zagadnienia, inwentarz terenowy i konsekwentne badania mówi dr Gołębiowska.

Ważnym elementem funkcjonowania TPN jest działalność edukacyjna. W ramach wdrożenia zorganizowane zostaną warsztaty geologiczne, ścieżka edukacyjna, a także publikacja popularnonaukowa. ‒ Realizacja doktoratu przyczyni się nie tylko do rozwoju nauki, ale również pozwoli w przystępny sposób przekazać tą wiedzę społeczeństwu. Mineralizacja hydrotermalna jest ważnym zagadnieniem geologii tatrzańskiej, a historyczne górnictwo stanowi istotną część historii przemysłu i dziedzictwa kulturowego Tatr ‒ podkreśla mgr Maria Król, promotor pomocniczy z Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Doktorat wdrożeniowy ‒ cele i korzyści

Głównym założeniem programu jest przygotowanie rozprawy doktorskiej, która usprawni działanie przedsiębiorstwa. Doktorant współpracuje z dwoma opiekunami – naukowym i przemysłowym. Otrzymuje podwójne wynagrodzenie. Jedno – za pracę w przedsiębiorstwie, drugie – w ramach stypendium z MNiSW. Odpowiada ono minimalnemu wynagrodzeniu zasadniczemu asystenta na uczelni publicznej – i wynosi 2450 zł. Do I edycji przystąpiło w sumie 239 firm – w tym 61 spółek skarbu państwa. Przodują wśród nich: Grupa Azoty zatrudniająca 11 doktorantów, Comarch S.A. ‒ 7 badaczy, a także Wrocławskie Centrum Badań EIT+ ‒ 5 młodych naukowców. Najwięcej doktorantów wdrożeniowych – bo aż 64 – kształci się na Politechnice Warszawskiej i Politechnice Śląskiej. Na drugim miejscu znalazła się AGH, gdzie jest ich 53.

Informacje o II edycji programu na stronie www.nauka.gov.pl.

1

Artykuły z tej samej kategorii

Czy szkoła rzeczywiście wychowuje?

Czy obecny system edukacji naprawdę spełnia swoje zadanie? 🤔Zobacz, jakie wyzwania stoją przed dzisiejszymi szkołami i dlaczego warto zadbać...

Ile nóg ma pantofelek?

Jak uczynić naukę bardziej atrakcyjną i skuteczną, pozbywając się schematycznego podejścia do edukacji? Jak wydobyć z uczniów potencjał i...

Jaka będzie przyszłość szkolnictwa

Jak będzie wyglądać przyszłość szkolnictwa? Jak poradzić sobie z nadmiernym stresem, przeładowaniem materiałem oraz brakiem indywidualnego podejścia w szkolnictwie...