Inflacja – czy wszystko musi drożeć?
Czy inflacja mogłaby kandydować na najpopularniejsze słowo roku? Czy jej przyczyny są gorsze niż skutki? I co dalej możemy...
Następnym pokoleniem młodych Polaków, który właśnie wchodzi na rynek pracy, to osoby urodzone między 1998 a 2010 rokiem. To pokolenie charakteryzuje się bardzo wysoką otwartością na nowe technologie oraz podatnością na trendy.
Są to osoby często wychowane w wyższym standardzie niż poprzednie pokolenia, co sprawia, że mogą cechować się wyższymi oczekiwaniami materialnymi. Wyróżniają się również wysokim multitaskingiem i również, jak pokolenie Y, cenią sobie pasję, work-life balance oraz otwartość na świat.
Na rynku pracy pokolenie Z cechuje się wysoką elastycznością i gotowością na wyzwania oraz pewną dozą odpowiedzialności za swój kierunek rozwoju. W badaniu pokolenia Z przeprowadzonego przez firmę Accenture zdecydowana większość świeżo upieczonych absolwentów (88%) przy wyborze studiów brała pod uwagę zapotrzebowanie na określone kwalifikacje na rynku pracy. Co więcej, 75% z nich bierze pod uwagę przeprowadzkę ze względu na pracę. Są pewni swoich kompetencji i aż 78% deklaruje, że czuje się dobrze przygotowana na wyzwania współczesnego, cyfrowego rynku pracy.
Dla pokolenia Z bardzo atrakcyjnym miejscem pracy są korporacje, z racji wysokiej potrzeby utrzymywania standardów pracy. Ceni sobie tradycyjne wartości w miejscu pracy, takie jak: jasno określoną ścieżkę kariery, stabilność zatrudnienia, możliwość doszkalania się oraz atrakcyjne wynagrodzenie.
Wyraźne jest również dbanie o swój dobrostan i przestrzeganie ustalonych zasad. Wielu z tych cech nie spotka się we własnej działalności gospodarczej lub w małych, dopiero budujących swoją pozycję na rynku organizacjach; dlatego też duże przedsiębiorstwa są ciekawszym miejscem pracy dla tego pokolenia niż własna firma.
Ta obserwacja powinna wzbudzić zaciekawienie głównie osób odpowiedzialnych za rozwój przedsiębiorstw oraz rekruterów w korporacjach.
Najmłodsze pokolenie dopiero formułowane i odkrywane w ramach badań socjologicznych zaczyna się umownie w okolicy rocznika 2010. Konkretniejsze lata nie są jeszcze znane, ponieważ są to dopiero uczniowie szkół podstawowych, którzy jeszcze nie zaczęli pracy i ich stosunek do rynku pracy jeszcze nie został zdiagnozowany przez badaczy. Obecnie stawia się tezy, że będą to osoby jeszcze mocniej zaangażowane w wirtualną rzeczywistość oraz z wyższymi oczekiwaniami wobec pracy i rozwoju swojej kariery, jednak na chwilę obecną są to tylko przypuszczenia.
Istotnym dla odpowiedniego podejścia do rynku pracy jest fakt liczebności przedstawicieli pokoleń Y i Z w ogólnej ludności Polski.
Przyjmując uproszczenie, że Zetki to wszystkie osoby urodzone po 1995 roku, stanowią one 23,4% ludności Polski. Drugie co do wielkości pokolenie to Y-ki z wynikiem 22,8%, Baby boomersi stanowią 22,7% populacji, a pokolenie X 20,5%.
Wniosek jest oczywisty, ludzie młodzi z pokoleń Z i Y to łącznie obecnie największa grupa w Polsce. Pokolenia zżyte z internetem oraz z zupełnie innymi oczekiwaniami względem rynku pracy niż ich rodzice i dziadkowie.
Odpowiednie kształtowanie polityki kadrowej i zarządzanie ludźmi powinno opierać się na dogłębnym poznaniu i przeanalizowaniu postaw konkretnych pokoleń i ich oczekiwań względem pracy. Wszelkie badania na ten temat są zbiorem niezwykle ciekawej wiedzy dla władz państwowych pod kątem prowadzenia polityki młodzieżowej i wychodzenia naprzeciw potrzebom młodych ludzi i pracodawców.
Część aspektów można próbować kształtować i na nie wpływać, co obecnie realizują m.in. poszczególne przedsiębiorstwa czy też urzędy.
Aby tworzyć efektywną współpracę na rynku pracy, warto na bieżąco zwracać uwagę na dane socjologiczne i wyciągać z nich wnioski na przyszłość.