poprzedni artykułnastępny artykuł
Personal branding - marka osobista - Magazyn Koncept

Personal branding, czyli jak zadbać o markę osobistą

Marka osobista, mimo że nie jest zjawiskiem nowym, zyskała w ostatnim czasie na znaczeniu. Postaram się Wam dzisiaj ją przybliżyć i zainteresować jej świadomym rozwojem.

CZYM JEST MARKA OSOBISTA?

Pierwszy raz termin „marka osobista” wyartykułowany został wprost przez Toma Petersa w 1997 roku, jednak definicji tego pojęcia jest wiele. W zasadzie każdy świadomy jej istnienia ma swoją własną definicję. Jedni podkreślają w tym kontekście rozpoznawalność „na salonach”, inni zwracają uwagę na ekspercką wiedzę w danej dziedzinie, a jeszcze inni markę osobistą zdefiniują przez grupę followersów. Ale nawet ludzie, którzy nigdy nie słyszeli i nie użyli stwierdzenia „personal branding” czy „marka osobista” znają powiedzenie:

Jak Cię widzą, tak Cię piszą.

I wszyscy mają rację. Marka osobista to Twój obraz widziany oczami innych. Zatem zarówno influencerzy, szanowani naukowcy czy aktorzy mogą budować swoją markę osobistą, której odbiorcy będą z zupełnie innych grup społecznych. Należy jednak pamiętać, że obraz ten trzeba konsekwentnie budować, zgodnie ze swoimi celami i możliwościami, by wpływać na to, jak odbierają nas inni. W tym kontekście warto przytoczyć bardzo znany cytat bardzo znanego człowieka, który koresponduje z przytoczonym wcześniej porzekadłem.

Marka osobista to to, co mówią o Tobie ludzie, gdy wychodzisz z pokoju.

Jeff Bezos

O ile osobom obracającym się w tematyce personal brandingu (czyli budowaniu marki osobistej) czy szeroko pojętego marketingu cytat ów zapewne obrzydł powtarzany jak mantra i odmieniany przez wszystkie przypadki, o tyle nie sposób zaprzeczyć jego błyskotliwości i uderzeniu w sedno.

DLA KOGO JEST MARKA OSOBISTA?

Odpowiedź jest prosta – dla każdego. Każdy z nas buduje własną markę osobistą niezależnie od tego, czy zdaje sobie z tego sprawę, czy robi to nieświadomie. To, jak odbierają Cię koledzy z uczelni, współpracownicy czy klienci jest sumą Twoich zachowań, komunikatów, sytuacji, w których można było Cię zaobserwować – stanowisz więc w ich głowie markę, którą sam sobie wyrobiłeś/aś. Niegdyś świadome i ukierunkowane budowanie wizerunku nie było powszechne i nikt nie przywiązywał do tego wagi. Dziś, w świecie internetu, wielu „mądrych głów” czy influencerów, aby się wyróżnić, trzeba działać w sposób ukierunkowany, skoordynowany i konsekwentny, czyli świadomie budować swój wizerunek.

I co najważniejsze – nigdy nie jest za późno na to, aby zacząć dbać o swoją markę osobistą. W tym celu trzeba jednak podjąć szereg działań, „zaplanować siebie” i przejść do konsekwentnej realizacji. Świadome budowanie marki to inwestycja, która na pewno się zwróci.

JAK ZADBAĆ O SWOJĄ MARKĘ OSOBISTĄ?

Jak już wcześniej wspomniałem – Twoja marka osobista to suma zachowań, komunikatów i obserwacji poczynionych przez innych na temat Twojej osoby. Jeżeli chcesz budować i zarządzać swoją marką osobistą, aby osiągać cele, np. prywatne lub zawodowe, musisz się do tego przygotować.

Po pierwsze, musisz zdefiniować grupę, z którą chcesz się komunikować, aby następnie móc dostarczać jej rzeczywistą i pożądaną przez tę grupę wartość, np. relację ze swojej wycieczki na Zanzibar, porady prawne czy wskazówki marketingowe. Musisz wyznaczyć sobie konkretne cele krótko- i długoterminowe związane ze swoją aktywnością i komunikacją, a następnie być widocznym i dostępnym dla odbiorców. W ten sposób zbudujesz społeczność lub odpowiedni odbiór wśród potencjalnych pracodawców czy klientów.

Charakterystycznymi przykładami dobrze zarządzanej marki osobistej są Anna i Robert Lewandowscy, Paweł Tkaczyk czy Martyna Wojciechowska. Komunikują się regularnie i konsekwentnie w swoich kanałach tj. social mediach, prasie czy stronie www. I przede wszystkim robią to w charakterystyczny dla siebie sposób.

PODSUMOWANIE

Zatem, Drogi Czytelniku, jeśli zależy Ci na tym, jak postrzegają Cię inni, chcesz wzmocnić swoją pozycję negocjacyjną z pracodawcą, skutecznie szukać klientów lub być odbieranym jako ekspert w swojej dziedzinie – zadbaj o zaplanowane, świadome, konsekwentne i odważne budowanie swojej marki osobistej.

Artykuły z tej samej kategorii

Sieć znajomych, znajomi w sieci

Media społecznościowe osiągnęły taką popularność, że powstał żart, że jeśli nie ma cię na Facebooku, Instagramie, Twitterze lub innym medium to tak, jakby nie było cię...

Nie musi być idealnie

Różne mogą być przyczyny problemów w sprawnym zarządzaniu swoimi zadaniami i skutecznym zapanowaniu nad swoim kalendarzem. U jednych może to być lenistwo, u innych pożeracze...

Kanapka z salami i serem szwajcarskim

Czyli jak zrobić coś wielkiego. Znasz to uczucie, kiedy planujesz zrealizować duże zadanie? Poświęcasz wiele chwil rozmyślaniu nad tym i uświadamiasz sobie,...