poprzedni artykułnastępny artykuł

Jak generacja Y odnajduje się w pracy?

Stosunek ludzi do rynku pracy zmienia się z każdym następnym pokoleniem i jest wnikliwie badany przez instytucje otoczenia rynkowego oraz działy HR wielkich korporacji. Celem wszystkich obserwatorów jest chęć lepszego rozpoznania nadchodzących zmian i trendów społecznych względem pracy.

Nie od dziś wiadomo, że rynek pracy jest jednym z najważniejszych obszarów konkurencji między organizacjami o najbardziej wartościowy kapitał ludzki. Podejście pokoleń do pracy ma również olbrzymi wpływ na komunikację między pracownikami i ich przełożonymi, często przedstawicielami starszych roczników. Różnica w wartościach i zrozumieniu obowiązków przez nich jest częstym problemem we współpracy i budowaniu trwałych organizacji i zespołów.

Każde pokolenie chce wierzyć w coś

Każde pokolenie charakteryzuje się innym podejściem do pracy oraz rozwoju własnej kariery zawodowej. Wynika to przede wszystkim z otoczenia społeczno-gospodarczego, w jakim dane pokolenie wzrastało, jego zamożności oraz wartości, jakie są najpopularniejsze w momencie kształtowania się poglądów jego przedstawicieli. Pod kątem analizy młodych pokoleń Polaków należy wziąć pod uwagę: pokolenie Y, pokolenie Z oraz dopiero formułowane w środowisku socjologicznym pokolenie Alpha. W tym numerze skupimy się na pokoleniu Y, czyli tzw. milenialsach.

Jacy są milenialsi?

Najstarsze (wśród młodych) pokolenie Y to osoby wychowane przede wszystkim w latach 90. oraz na początku XXI wieku. Są to osoby, które obecnie rozwijają swoje kariery zawodowe oraz są w fazie zakładania rodzin i budowania statusu majątkowego.

Ich wychowanie zbiegło się z rozwojem technologicznym m.in. telewizji, komórek, aparatów cyfrowych i internetu, co daje im poczucie pewności w nowych technologiach i nie wyobcowuje ich z nowoczesnego świata.

To pokolenie jest mocno nastawione na pracę oraz samorozwój. Badania socjologiczne wskazują, że jego przedstawiciele bywają roszczeniowi, na co wskazują potrzeby konsumpcyjne oraz wysokie poczucie własnej wartości wynikające z bliskiego obcowania z pierwszą falą wpływu Zachodu na sytuację w Polsce po zmianie ustroju.

Dodatkowo naukowcy zwracają uwagę na dużą niezależność i mobilność tego pokolenia – milenialsi nie przywiązują się do geograficznego miejsca pracy i wykazują dużą mobilność, również ze względu na pracę. Istotną dla tego pokolenia jest również próba utrzymania work-life balance oraz bardzo otwarte podejście do nowych technologii oraz nowinek technologicznych.

Y w porównaniu do Baby Boomers i X

Igreki w porównaniu do poprzednich pokoleń (X i Baby Boomers) mają zupełnie inne podejście do pracy. Często stawiają na łączenie pracy z ich pasją, co nie było popularne przy starszych rocznikach. Nie lubią zobowiązań, dlatego wolą pracować na własny rachunek, przez co bardzo popularny w tym gronie jest np. freelancing. Nie oznacza to jednak braku pracowitości i zaangażowania.

Jest ryzyko, jest zabawa

Podkreśla się, że osoby z tego pokolenia często przedstawiają się jako bardzo odważne, lubiące podejmowanie ryzyka. Są w stanie szybko się zdemotywować i zmieniać pracę bez próby naprawy sytuacji. Dodatkowo podejście do ryzyka charakteryzuje się ciągłym szukaniem wyzwań zawodowych. Cenią sobie również czas wolny oraz możliwość odpoczynku i rekreacji.

Poczucie sprawczości

Jak wskazują badania Deloitte, pokolenie Y chce mieć poczucie wpływu na działalność firmy, wdrażać własne pomysły, rozumieć to, co się w niej dzieje. Oczekuje też szybkiej informacji zwrotnej dotyczącej swoich działań, formułowania jasnych kierunków działania, bliskich kontaktów z przełożonymi, a także otwartości na dyskusje. Badacze z SWPS wskazują również, że ważnym czynnikiem skłaniającym reprezentanta pokolenia Y do wyboru danej firmy są też wartości, którymi ona się kieruje.

Co na to pracodawcy?

Dla pracodawców to pokolenie cechuje się ryzykiem związanym z jego elastycznym podejściem do miejsca pracy. Ustalenie ryzyka przy wdrożeniu do pracy, przetrwania kryzysów relacji w ramach organizacji jest dla pracodawców, zwłaszcza tych starszych, istotnym punktem podczas procesu rekrutacji pokolenia Y.

Do tego ta generacja mierzy wysoko – aż 42 proc. respondentów według badania Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy, 2018” deklaruje, że chciałoby w przyszłości zajmować stanowiska menedżerskie.

O kolejnych, młodszych pokoleniach przeczytasz w następnym numerze “Konceptu”.

Dlaczego umiejętności komunikacyjne są ważne? Czytaj w Magazynie Koncept

Artykuły z tej samej kategorii

Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy

Każde pokolenie ma własny czas i taki niewątpliwie nadchodzi dla generacji Z, czyli osób urodzonych pod koniec lat 90. poprzedniego wieku i po 2000...

Jak pandemia zmieniła rynek pracy?

Do wielu zmian i przewartościowań na rynku pracy przyczyniła się pandemia koronawirusa. Sporo branż przeszło znaczne transformacje, niektóre dostrzegły rozwój, a jeszcze inne...

Masz już parę lat, czujesz, w co się gra. Pokolenie Z na rynku pracy

Następnym pokoleniem młodych Polaków, który właśnie wchodzi na rynek pracy, to osoby urodzone między 1998 a 2010 rokiem. To pokolenie charakteryzuje się bardzo wysoką...