Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy
Każde pokolenie ma własny czas i taki niewątpliwie nadchodzi dla generacji Z, czyli osób urodzonych pod koniec lat 90. poprzedniego wieku i po 2000...
Marketing marketingowi nierówny. Tak najprościej można ująć pułapkę, w którą wpada wielu początkujących marketerów. Wielu ludzi spłyca to pojęcie do robienia reklamy, pisania tekstów, a ci bardziej zaawansowani pokuszą się o nawiązanie do social mediów. To nadal jednak bardzo powierzchowne podejście do tematu. W marketingu piękne, a zarazem niezwykle trudne jest to, że jest to materia płynna i dynamiczna. Wiele obszarów się ze sobą łączy, przenika. Może dlatego tak trudno jest narzekać na nudę. Ryzykiem natomiast jest szybkie wypalenie zawodowe, stres i ciągłe pobudzenie. Wróćmy do pytania ze wstępu. Czy człowiek z tak imponującą wiedzą ma już drogę zawodową usłaną różami? Odpowiedź, typowa dla ludzi biznesu, brzmi: to zależy. Od czego?
Od tego, czy po pierwsze umie tę wiedzę zastosować w praktyce, a po drugie, w czym chce się specjalizować. Czasy, gdzie warto było być alfą i omegą, już dawno minęły. Dzisiaj warto stawiać na specjalizację, na budowanie swojej pozycji w jasno określonej dziedzinie. Szukać niszy i ją pogłębiać. Oczywiście, nie da się tego zrealizować w 100%, szczególnie, jeśli chce się podjąć pracę w start-upie. Tam w cenie jest wiedza z wielu obszarów, nawet na średnim poziomie. Niemniej, warto rozumieć podstawowy podział marketingu, żeby móc wybrać sobie ścieżkę przewodnią.
Brand marketing
Obszar najczęściej spotykany w korporacjach lub firmach z bogatym portfolio produktów. Główną rolą osoby odpowiedzialnej za brand marketing jest opieka nad marką, prowadzenie kampanii reklamowych, współpraca z agencjami, zarządzanie budżetem (to już na wyższych szczeblach kariery). Jest to bardzo ciekawe stanowisko, ponieważ najczęściej powiązane jest z innymi działami, takimi jak sprzedaż czy dział obsługi klienta. W zależności od firmy podobne obowiązki może pełnić Marketing Manager, chociaż jest to stanowisko nieco szersze.
Performance marketing
Obszar mocno analityczny, pracujący na danych i optymalizacji. Ciekawa opcja dla umysłów ścisłych oraz osób, które lubią grzebać w liczbach, na bieżąco wyciągać wnioski i szukać nowych metod na „przechytrzenie” algorytmów. Z roku na rok coraz większą wagę przywiązuje się do analizy danych, dlatego performance marketing kusi coraz więcej osób. Nie jest to jednak czysta analiza danych, bo to całkowicie inna para kaloszy. W performance marketingu tworzy się płatne reklamy w Internecie. Operuje się na budżecie, który powinien przynieść jak najlepsze efekty np. w postaci konwersji. W praktyce sprowadza się to do zabawy w Google Ads i Facebook Ads.
Content marketing
Obszar marketingu bardzo kreatywny, bardzo wdzięczny. Jeszcze do niedawna mówiono, że content marketing is king. Jak w kilku słowach opisać tę dziedzinę? Jest to regularne tworzenie angażującej treści, która ma na celu zainteresować grupę odbiorców i nakłonić ich do działania, np. zakupu. Świetnie się tu sprawdzą kreatywne umysły, z zamiłowaniem do słowa pisanego i social mediów. Wykorzystuje się takie formaty jak: wpisy blogowe, webinary, e-booki, infografiki, wideo. Natomiast, jeżeli trzymamy się teorii, to również w content marketing wchodzą specjaliści ds. SEO, czyli pozycjonowania. Bardzo ważna funkcja, jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron, blogów etc. w wyszukiwarce Google. Często również specjaliści ds. mediów społecznościowych wpadają w ramy content marketingu.
Taki podział jest bardzo ogólny, to zaledwie liźnięcie tematu. Przedstawione zostały najbardziej popularne obszary, gdzie zawsze znajdzie się miejsce na staż czy też stanowisko juniorskie. Bo do tego dochodzą działy grafików, które wspierają każdy z powyższych obszarów. Do tego też dochodzą UX-owcy, czyli osoby odpowiedzialne za wrażenia, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktów. Nie wspominając już o działach stricte korporacyjnych jak trade marketing, który mocno jest sprzężony z zagadnieniami sprzedażowymi. Natomiast w agencjach silną rolę odgrywają działy kreatywne, gdzie copywriterzy ramię w ramię pracują ze strategami i art directorami. Tak, takich pojęć jest naprawdę sporo.
Jedno jest najważniejsze – szczególnie na początku drogi zawodowej warto próbować szukać swojej niszy, szukać tego, co sprawia największą radość. Jak widać, marketing jest bardzo zróżnicowanym zagadnieniem. Dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie.
Jak wygląda komunikacja marek w obliczu wojny? Czytaj w Magazynie Koncept.