Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy
Każde pokolenie ma własny czas i taki niewątpliwie nadchodzi dla generacji Z, czyli osób urodzonych pod koniec lat 90. poprzedniego wieku i po 2000...
Jakiś czas temu pisałem na łamach „Konceptu” o świadomym budowaniu marki osobistej. Dziś opowiem Wam co nieco o niezwykłym medium społecznościowym, które stanowi naturalny ekosystem do personal brandingu i poszukiwania pracy.
Dane wskazują, że w Polsce blisko co dziewiąty obywatel posiada konto na LinkedInie.
Portal angażuje głównie użytkowników z dużych polskich miast w przedziale wiekowym 25–34.
LinkedIn, bo o nim mowa, to platforma, która zrzesza przedsiębiorców, menedżerów, pracowników, ekspertów, liderów, korporacje czy instytucje pożytku publicznego. Można tu publikować i czytać rozwojowe treści, wchodzić w interakcje z ludźmi z „topu”, szukać pracowników i pracy, budować społeczność, prowadzić sprzedaż oraz rozwijać biznes.
Według raportu Adriana Gamonia i Patrycji Górczyk na portalu znajduje się 722 mln kont użytkowników z ponad 200 krajów na całym świecie oraz ponad 55 mln profili firmowych. Ponadto ok. 115 tys. szkół i uczelni prowadzi tu swój companypage. Te liczby mogą oszołomić.
Wiodącą rolę na LinkedInie odgrywają USA, Indie, Chiny, Brazylia oraz Wielka Brytania. Łącznie ponad połowa użytkowników pochodzi z tych krajów, z czego 174 miliony z samego USA.
Dane wskazują, że w Polsce blisko co dziewiąty obywatel posiada konto na tej platformie – daje nam to 4,2 mln, choć szacuje się, że realnie korzysta z niej ok. 2,8 mln. W samym 2020 roku przybyło blisko 0,5 mln użytkowników. Ograniczanie mobilności oraz szybki rozwój pracy zdalnej przełożyły się w 2020 na znaczny wzrost wyświetleń strony – wskaźnik wzrósł blisko trzykrotnie.
Szacuje się, że dziennie LinkedIn w Polsce zyskuje 1,5-2 tys. użytkowników, co daje rocznie blisko 600 tys. nowych osób na portalu.
LinkedIn angażuje głównie użytkowników z dużych polskich miast w przedziale wiekowym 25–34. Częściej, choć nieznacznie, konto zakładają na portalu mężczyźni, którzy stanowią 51,4% wszystkich użytkowników.
Biorąc pod uwagę zmiany w obszarze digitalizacji społeczeństwa, należy zauważyć dynamiczny wzrost znaczenia LinkedIna w pozyskiwaniu i zmianie pracy przez Polaków, zwłaszcza tych z młodego pokolenia. Kilkaset tysięcy osób w naszym kraju zmienia w ciągu roku status swojego zatrudnienia.
Warto wspomnieć, że aż 630 tys. polskich użytkowników miało pod koniec 2020 roku status poszukujących pracy. Jednocześnie aktywnych było ponad 120 tys. ofert pracy tylko w naszym kraju.
Blisko co piąty użytkownik prowadzi swój profil w języku angielskim, który na LinkedInie, podobnie jak w biznesie i dyplomacji, stanowi wiodący język komunikacji.
Branżami, które mają najwięcej reprezentantów, są np. produkcja (przemysł i motoryzacja), usługi IT, usługi korporacyjne (np. konsulting, szkolenia, HR) oraz finanse. Należy jednak pamiętać, że znajdziemy tutaj również wiele zawodów związanych np. z transportem i logistyką bądź mediami i komunikacją.
Nie bez przyczyny najwięcej użytkowników LinkedIna pracuje na stanowiskach dotyczących rozwoju biznesu, inżynierii i technologii oraz sprzedaży. Są to kluczowe funkcje dla działalności przedsiębiorstw.
Wedle danych blisko 37% użytkowników znajduje się na stanowisku początkującego pracownika, 30% to pracownicy doświadczeni, 11% menedżerowie, 6% zarząd i wiceprezesi, natomiast ponad 9% to właściciele firm.
Daje to obraz tego, że nie tylko wprawieni eksperci prowadzą konta na portalu, ale również młodzi i perspektywiczni pracownicy dbający o swój osobisty brand.
Co ważne, LinkedIn daje możliwość skierowania się od razu do osób decyzyjnych (wskazuje się, że nawet 22% użytkowników w Polsce to osoby decyzyjne) jak np. prezesi firm. To zdecydowanie skraca dystans i daje możliwość budowania swojej sieci kontaktów w oparciu o osoby z top managementu, które mogą nas wspomóc w budowaniu marki osobistej, służyć radą oraz wypromować nas na swoich profilach.
LinkedIn rozwija się bardzo dynamicznie, posiada coraz więcej użytkowników, coraz więcej firm prowadzi tu rekrutacje, wiele osób szuka na nim pracy. Jest to wobec tego świetne narzędzie do prowadzenia i rozwoju biznesu oraz poszukiwania i znajdywania odpowiedniej pracy.
Jest to też miejsce dające ogromną szansę zwiększania swoich kompetencji, wchodzenia w interakcje z wyselekcjonowanymi ludźmi i budowania z nimi relacji. Każdy zainteresowany przy odpowiedniej strategii i jej konsekwentnej realizacji będzie mógł tu w sposób efektywny budować swoją markę osobistą oraz pozyskiwać ewentualnych klientów.
LinkedIn to najprzyjaźniejsza darmowa przestrzeń do budowania wizerunku eksperta, rozwijania biznesu, tworzenia networkingu i poszukiwania pracowników oraz pracodawców. Zalecam każdemu korzystanie z tego portalu. W razie potrzeby można skorzystać z usług profesjonalisty, który pomoże nam odpowiednio wykorzystać swój potencjał oraz potencjał strony, co warto uczynić.
Czy coaching jest potrzebny w rozwoju osobistym? Czytaj w Magazynie Koncept.