poprzedni artykułnastępny artykuł

Lexus IS-F

Lexus IS-F jest najmocniejszym aktualnie oferowanym autem w koncernie Toyoty. Niestety jego historia ma się ku końcowi, gdyż japoński koncern nie planuje wprowadzenia następcy.

sportstandard_lexisf_800px_foto11

Historia IS-F zaczyna się w momencie, kiedy to Lexus postanowił stworzyć pełnoprawnego konkurenta dla europejskich sportowców: BMW M3 E92 i Mercedesa klasy C63 AMG W204.

sportstandard_lexisf_800px_foto19

Japończycy kupili po jednym egzemplarzu BMW i Mercedesa po czym rozłożyli je na czynniki pierwsze, dokładnie przeanalizowali ich konstrukcję i zaczęli budowę swojego reprezentanta.

sportstandard_lexisf_800px_foto26

Magiczna litera F odnosi się do japońskiego toru położonego w okolicach góry Fuji. Właśnie na tym torze IS-F pokonał setki kilometrów testowych w celu jak najlepszej kalibracji zawieszenia.

sportstandard_lexisf_800px_foto17

W 2010 roku Lexus IS-F doczekał się delikatnego liftingu, którego najciekawszym elementem było seryjne zamontowanie szpery Torsen. Drugi lifting z 2011r. przyniósł nowe zegary wewnątrz oraz diody LED z przodu.

sportstandard_lexisf_800px_foto13

Można się spierać czy ładnie wygląda wykończenie mające być niby aluminium a wyglądające jak łuski karpia, jednak absolutnym numerem jeden we wnętrzu sportowej limuzyny za ponad 360tys. PLN jest…

sportstandard_lexisf_800px_foto15

… zegarek montowany w koncernie Toyoty od lat ’90. Wygląda wręcz tandetnie, choć może powinniśmy powiedzieć, że jest vintage

sportstandard_lexisf_800px_foto18

Pięciolitrowy, wolnossący silnik V8 generujący 435KM i 505Nm jest dużo większy od jednostek montowanych w ISach więc specyficzny garb na masce był koniecznością aby pomieścić nową jednostkę. Mimo wysokiej pojemności i ośmiu cylindrów dźwięk silnika jest bardzo japoński – metaliczny i momentami wyjący choć podbity przyjemnym basem.

sportstandard_lexisf_800px_foto2

Przy dynamicznej jeździe automat Lexusa nie jest oczywiście tak szybki i bezpośredni jak skrzynie dwusprzęgłowe. Jednak zarówno w zwykłym trybie pracy jak i w trybie sport skrzynia radzi sobie bardzo sprawnie i mówiąc kolokwialnie, nadąża za silnikiem.

sportstandard_lexisf_800px_foto14

W kategorii ciekawostki można wspomnieć, że taka sama skrzynia, pozbawiona dwóch ostatnich przełożeń, jest montowana w Toyotach GT86/Subaru BRZ.

sportstandard_lexisf_800px_foto16

Powyżej 4,5 tys. obrotów aktywuje się system VVT-iE zmieniający fazy pracy rozrządu oraz otwierający dodatkowe klapki w układzie wydechowym.

sportstandard_lexisf_800px_foto20

Wzrost mocy jest tak nagły, że przywodzi na myśl silniki wyposażone w duże turbo! Dodatkowo dźwięk staje się dużo głośniejszy i bardziej rasowy.

sportstandard_lexisf_800px_foto10

Montowany seryjnie dyferencjał, o ograniczonym poślizgu torsen, pozwala na niesamowitą kontrolę tylnej osi. Długie, płynne slajdy są tylko kwestią chęci i umiejętności kierownika.

sportstandard_lexisf_800px_foto1

Tylna oś jest bardzo chętna do zabaw w zakrętach a jej zachowanie jest niezwykle przewidywalne i łatwe do opanowania.

sportstandard_lexisf_800px_foto25

Gdy tylko zapragniemy poprowadzić Lexusa efektywnie a nie efektownie odkryjemy, że IS-F potrafi być podsterowny. Czas poświęcony na dostrojenie IS-Fa na torze Fuji nie poszedł na marne.

sportstandard_lexisf_800px_foto24

W zakręcie możemy stosunkowo wcześnie i mocno docisnąć pedał gazu…

sportstandard_lexisf_800px_foto3

… i zaskoczeniem odkryjemy delikatną podsterowność pozwalającą bardzo szybko i efektywnie pokonać zakręt.

sportstandard_lexisf_800px_foto6

Oczywiście musimy zrobić to z wyczuciem – w przeciwnym razie naszym następnym ruchem będzie głęboka kontra.

sportstandard_lexisf_800px_foto23

W szybszych zakrętach szpera zwiększa precyzję i stabilność.

sportstandard_lexisf_800px_foto5

Lexus twierdzi, że dzięki zamontowaniu dyferencjału Torsen w miejsce „elektroszpery” udało się „urwać” dwie sekundy z czasu okrążenia toru Fuji.

sportstandard_lexisf_800px_foto7

IS-F mimo sportowych ambicji jest także wygodną limuzyną, która pozwala komfortowo przemieszczać się z miejsca A do miejsca B.

sportstandard_lexisf_800px_foto9

W czasie testu temperatura powietrza oscylowała w granicach 5º C – nie były to łatwe warunki dla opon Bridgestone…

sportstandard_lexisf_800px_foto4

…. ale pozwoliły nam na wspaniałą zabawę bez znacznego uszczerbku dla bieżnika.

sportstandard_lexisf_800px_foto22

W codziennym użytkowaniu niewątpliwą wadą jest bak o pojemności „jedynie” 60 l, pozwalający na pokonanie około 350 km. Nie chodzi o to, że Lexus dużo pali ale dodatkowe 10-20 l pozwoliłoby ograniczyć częstotliwość postojów na stacjach benzynowych.

sportstandard_lexisf_800px_foto8

W pojedynku z niemieckimi konkurentami Lexus wypada świetnie także w kwestii ceny – jest tańszy niż C63 AMG czy BMW M3. Mimo że wyjściowa cena jest minimalnie wyższa u Lexusa, to jest on bogato wyposażonym w standardzie (na liście opcji pozostaje tylko szyberdach, aktywny tempomat i lakier metalik).

sportstandard_lexisf_800px_foto21

Lexus IS-F to bardzo udana konstrukcja i może być pełnoprawną alternatywą dla europejskich sportowych limuzyn.

sportstandard_lexisf_800px_foto12

Szkoda, że Lexus nie planuje wprowadzić następcy. Pozostaje mieć nadzieję, że modele oznaczone logo F-Sport będą godnie kontynuowały sportowe emocje w Lexusie.

Lexus IS F – film wideo

Lexus IS-F

Silnik: 5.0 V8

Moc: 423 KM przy 6600 obr./min.

Moment obrotowy: 505 Nm przy 5200 obr./min

Przyspieszenie 0-100km/h: 4,6 sekundy

Opony: Bridgestone Blizzak LM-25V 225/40R19 z przodu i 255/35R19 z tyłu

Spalanie (średnie na dystansie 1056km): 20,6l/100km

Masa: 1700 kg

Cena: 362 870 PLN

Cena za 1KM: 858 PLN

Tekst: Antoni Niemczynowicz

Zdjęcia: J. Kołodziejczyk

Artykuły z tej samej kategorii

Sieć znajomych, znajomi w sieci

Media społecznościowe osiągnęły taką popularność, że powstał żart, że jeśli nie ma cię na Facebooku, Instagramie, Twitterze lub innym medium to tak, jakby nie było cię...

Nie musi być idealnie

Różne mogą być przyczyny problemów w sprawnym zarządzaniu swoimi zadaniami i skutecznym zapanowaniu nad swoim kalendarzem. U jednych może to być lenistwo, u innych pożeracze...

Kanapka z salami i serem szwajcarskim

Czyli jak zrobić coś wielkiego. Znasz to uczucie, kiedy planujesz zrealizować duże zadanie? Poświęcasz wiele chwil rozmyślaniu nad tym i uświadamiasz sobie,...