poprzedni artykułnastępny artykuł

Dropshipping – jak zacząć na nim zarabiać?

Prowadzenie biznesu w branży e-commerce wydaje się być obecnie żyłą złota. Wielu przedsiębiorców przeraża jednak wizja dużych inwestycji w zakup towarów oraz ich magazynowanie, dlatego z pomocą przychodzi tzw. dropshipping.

Czym jest dropshipping?

Słowo dropshipping pochodzi z połączenia dwóch angielskich wyrazów: drop i shipment, co oznacza dostawę bezpośrednią. Jest to rodzaj modelu logistycznego, w którym występują trzy podmioty: właściciel sklepu internetowego, hurtownia oraz klient.

Cechuje się tym, że właściciel sklepu nie odpowiada za zakup towarów, ich magazynowanie oraz wysyłkę do klienta, ponieważ należy to do zadań hurtowni, z którą współpracuje. Sprzedawca nie posiada fizycznie towarów, które prezentuje na swojej stronie internetowej. Wysyłka towaru jest realizowana bezpośrednio z magazynu danej hurtowni do klienta. Dzięki temu sklep internetowy nie musi mieć własnego magazynu.

Po prostu klient dokonuje zakupu w sklepie internetowym, a ten z kolei zleca wysyłkę towaru w hurtowni, która następnie za pośrednictwem zewnętrznej firmy kurierskiej nadaje ją prosto do klienta. Sprzedawca osiąga zysk z różnic cen między wartością detaliczną a hurtową produktu. Z kolei hurtownia pobiera od sprzedawcy opłatę za obsługę zamówienia.

Do zadań sklepu internetowego należą przede wszystkim: pozyskiwanie klientów i ich bieżąca obsługa, załatwianie formalności związanych ze sprzedażą oraz rozpatrywanie reklamacji i zwrotów. Kwestie te właściciel musi ustalić w porozumieniu z hurtownią, z którą współpracuje.

Jak zacząć?

Rozpoczęcie takiej działalności jest obecnie dosyć łatwe. Na polskim rynku działa sporo hurtowni, które obsługują klientów w ten sposób. Po pierwsze, należy stworzyć własną platformę handlową.

W sieci dostępne są zarówno płatne, jak i bezpłatne platformy. Najpopularniejsze z nich to: Allegro, PrestaShop, WordPress z WooCommerce, Magento, Shoper. Warto je dokładnie przeanalizować, bo różnią się one możliwościami oraz kosztami. Sklep można stworzyć samodzielnie lub skorzystać z pomocy zewnętrznej firmy, co jednak nieco zwiększy nakłady finansowe.

Następnie trzeba nawiązać współpracę z hurtownią. Tutaj warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, gdyż nie każda hurtownia oferuje swoim partnerom identyczne warunki. Chodzi m.in. o koszty i formy dostawy przesyłek, politykę reklamacji i zwrotów, minimalną kwotę zamówienia, sposób pakowania przesyłek czy dołączanie gratisów do przesyłek.

Dropshipping jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą online, jak i dla tych, którzy już od dawna działają na rynku i chcą poszerzyć swoje rynki zbytu.

Taka działalność nie wymaga rejestracji, o ile zarobki z niej nie przekroczą limitu miesięcznego, który jest równy połowie stawki minimalnej krajowej w danym roku. Jest to tzw. działalność nieewidencjonowana. Dopiero po przekroczeniu wspomnianego limitu konieczne jest zarejestrowanie działalności.

Zalety i wady dropshippingu

Trudno nie zgodzić się z tym, że dropshipping jest dosyć kuszącym rozwiązaniem biznesowym, ale ma też kilka wad. Najważniejsze z nich to:

  • ograniczony wpływ na jakość i sposób wysyłanych towarów przy jednoczesnym ponoszeniu odpowiedzialności za ich wysyłkę;
  • poświęcenie czasu na znalezienie wyjątkowych produktów, o które będą zabiegać klienci;
  • bardzo dobra znajomość marketingu, co wiąże się z promocją swojego sklepu;
  • duża konkurencja już niemal w każdej kategorii przedmiotów, co przekłada się na niskie marże.

Natomiast do zalet można zaliczyć:

  • minimalne koszty oraz szybkość rozpoczęcia takiej działalności;
  • znikome ryzyko bankructwa;
  • brak konieczności posiadania własnego magazynu;
  • prowadzenie działalności w zasadzie z dowolnego miejsca na ziemi;
  • brak konieczności zatrudniania pracowników;
  • elastyczne dostosowywanie asortymentu do aktualnych trendów.

Po analizie działania tego modelu biznesowego, jego wad i zalet, każdy sam powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to rozwiązanie jest dla niego korzystne.

Artykuły z tej samej kategorii

Jedna czwarta Polaków nie zabezpiecza hasłem swoich smartfonów

Świadomość Polaków dotycząca konieczności zabezpieczania swoich danych na komputerach i smartfonach jest już duża, jednak wciąż jedna czwarta z nas przyznaje, że nie stosuje...

Idę albo nie idę – kilka słów o motywowaniu pracowników

Menadżerowie, dyrektorzy i przewodniczący nie mają łatwej pracy z perspektywy długofalowego zarządzania organizacjami. Poza potrzebą posiadania szerokiej wiedzy analitycznej, kompetencji przywódczych i umiejętności...

Praca zdalna – nie tylko w Polsce, nie tylko w Twoim mieście

Zmiany, które na rynek pracy przyniosły kolejne lockdowny, możemy już teraz analizować w podziale na chwilowe i takie, które weszły do naszego „krwiobiegu gospodarczego”...