poprzedni artyku艂nast臋pny artyku艂

Czy szko艂a rzeczywi艣cie wychowuje?

W jaki spos贸b szko艂a wp艂yn臋艂a na tera藕niejszo艣膰 ka偶dego cz艂owieka? Czy dzisiejszy system edukacji staje na wysoko艣ci zadania i spe艂nia postawione przed nim wyzwania spo艂eczne? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w niniejszym tek艣cie.

Na ustach wszystkich

Nauczenie to przestrze艅, kt贸ra pojawia si臋 coraz cz臋艣ciej na ustach wielu os贸b. Problemy, z kt贸rymi mierzy si臋 wielu pedagog贸w i nauczycieli, a tak偶e uczni贸w, s膮 szeroko omawiane na uczelniach podczas studi贸w nauczycielskich, ale tak偶e i wychowank贸w plac贸wek o艣wiatowych, kt贸rzy zauwa偶yli r贸偶ne braki w trakcie lub zako艅czeniu ju偶 swojej edukacji. Mo偶na odnie艣膰 wra偶enie, 偶e ju偶 wszyscy widz膮, i偶 szko艂y publiczne maj膮ce pi臋kne cele zak艂adaj膮ce wychowanie m艂odych pokole艅, ale niestety  rozmijaj膮 si臋 ze swoimi postulatami. Stawia to przed nami pytanie o powody takiej sytuacji. Zapewne nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, gdy偶 proces nauczania to sprawa bardzo z艂o偶ona i nie oczywista. Jednak widz膮c to z jakimi problemami mierzymy si臋 jako spo艂eczno艣膰, mo偶emy wskaza膰 miejsca, w kt贸rych program 贸wczesnej edukacji zawodzi. 

Motywacja

Jedn膮 z takich przestrzeni s膮 metody, z kt贸rych korzystaj膮 贸wczesne plac贸wki edukacyjne, wp艂ywaj膮ce bezpo艣rednio na motywacj臋 i poczucie warto艣ci uczni贸w. Kiedy stajemy si臋 doro艣li i ca艂kowicie sami decydujemy o swoim 偶yciu, podejmujemy nowe role spo艂eczne czy obcujemy z lud藕mi w r贸偶nych przestrzeniach, zaczynamy odczuwa膰 negatywne skutki oddzia艂ywa艅 wychowawczych realizowanych w szko艂ach. Zastanawiamy si臋 co jest z nami nie tak, gdy ka偶dego dnia nie chce nam si臋 i艣膰 do pracy, czy realizowa膰 coraz trudniejsze wyzwania, kt贸re stawia przed nami 偶ycie. W doros艂o艣ci nikt nie b臋dzie pod gro藕b膮 z艂ych ocen czy kar, wymaga艂 od nas wykonywania obowi膮zk贸w domowych czy uczenia si臋 na studiach. Nagle okazuje si臋, 偶e ca艂a ta motywacja zewn臋trzna, kt贸r膮 stanowi膮 w艂a艣nie oceny, nagrody, kary, etc. nie jest wystarczaj膮, gdy zostajemy sami i nie ma kto jej od nas nieustannie egzekwowa膰 z zewn膮trz. Aby poradzi膰 sobie w doros艂o艣ci sami musimy szuka膰 swoich motywacji wewn臋trznych. S膮 nimi na przyk艂ad poczucie spe艂nienia, ch臋膰 rozwijania si臋 czy zaspokajanie swoich potrzeb, kt贸re pomog膮 nam znale藕膰 sens naszych dzia艂a艅 i d艂ugotrwa艂膮 motywacj臋 do realizacji swoich pragnie艅.  

Edukacja emocjonalna

Cz艂owiek zmotywowany osi膮gaj膮cy swoje cele zyskuje poczucie sprawczo艣ci. 艁atwiej mu tak偶e pod膮偶a膰 drog膮, o kt贸rej marzy. Jest to niew膮tpliwie bardzo potrzebne w czasach rosn膮cej liczby samob贸jstw, os贸b choruj膮cych na depresj臋 i wiele innych zaburze艅 psychicznych. W ci膮gu swojego wychowania powinni艣my si臋 dowiedzie膰, 偶e jeste艣my warto艣ciowi ze wzgl臋du na swoje cz艂owiecze艅stwo, po prostu dlatego 偶e jeste艣my, a nie dopiero wtedy gdy osi膮gniemy dostateczny poziom wiedzy, 偶eby otrzyma膰 ze wszystkich przedmiot贸w pi膮tki lub gdy dor贸wnamy do poziomu swojej klasy. Rozumienie swojej warto艣ci, identyfikowanie emocji, poszukiwanie swojego powo艂ania – s膮 to zagadnienia, na kt贸re nie ma miejsca w szkolnej klasie prze艂adowanej programem. Wszelkie umiej臋tno艣ci mi臋kkie i spo艂eczne s膮 r贸wnie potrzebne w doros艂ym 偶yciu, jak i wiedza dotycz膮ca 艣wiata i zjawisk, z kt贸rymi mo偶emy si臋 w nim spotka膰. Nauka stawiania granic, wgl膮d we w艂asne pragnienia i potrzeby, przyzwolenie na odczuwanie wszystkich uczu膰 jest wiedz膮, kt贸ra intelektualnie jest zrozumia艂a ju偶 na etapie rozwoju przedszkolaka, a niejednokrotnie wielu ludzi odkrywa j膮 dopiero w doros艂o艣ci, mierz膮c si臋 z r贸偶nego rodzaju problemami natury psychologicznej, nie wiedz膮c 偶e brakuje im po prostu podstaw higieny psychicznej. 

Z duchem czasu

Szko艂a uczy nas tego jak uczy膰 si臋 na pami臋膰 wielu informacji na raz, zamiast pom贸c nam przygotowa膰 si臋 do samodzielnego 偶ycia. W czasach gdzie wiedza i informacje s膮 dzi臋ki internetowi na wyci膮gni臋cie r臋ki bez sensu jest wymaga膰 od uczni贸w nauki pami臋ciowej. Na co dzie艅 w naszym 艣wiecie odkrywane s膮 coraz nowsze informacji dotycz膮ce r贸偶nych dziedzin nauki. Cz臋sto wiedza z podr臋cznik贸w staje si臋 bardzo szybko nieaktualna. Z tych w艂a艣nie wzgl臋d贸w warto jest uczy膰 uczni贸w jak poszukiwa膰 informacji, rzetelnych ze sprawdzonych 藕r贸de艂, maj膮c na uwadze to, 偶e warto uczy膰 si臋 m膮drze. I czasem zamiast wkuwa膰 co艣 na pami臋膰, po prostu dobrze przeanalizowa膰 dane i informacje, 偶eby je dobrze zrozumie膰 i potrafi膰 wykorzysta膰 w praktyce. Niestety zamiast tego jest wielu nauczycieli, kt贸rzy nie tylko ho艂duj膮 starym metodom pami臋ciowym, ale nie uaktualniaj膮 wiedzy, kt贸r膮 podaj膮 uczniom, korzystaj膮c z zapisk贸w i notatek, kt贸re z kolei pochodz膮 z czas贸w, kiedy sami jeszcze si臋 uczyli. Taki spos贸b dzia艂ania wywodzi si臋 z dawnych lat i w czasach internetu jest ca艂kowicie niepraktyczny, dlatego system edukacji powinien przej艣膰 gruntown膮 przemian臋. W tym momencie ca艂kowicie nie przystaje do rzeczywisto艣ci.

Co chcemy osi膮gn膮膰?Przygl膮daj膮c si臋 tym jednym z wielu negatywnych skutk贸w jakie przynosz膮 dzia艂ania edukacyjne prowadzone przez szko艂y publiczne, nasuwa si臋 oczywisty wniosek. Stawiaj膮c sobie cele wychowawcze warto zastanowi膰 si臋 jak rozumiemy wychowanie, a tak偶e jakie efekty chcemy osi膮gn膮膰. Wielu wybitnych pedagog贸w jest ze sob膮 zgodnych, 偶e ostatecznym celem ka偶dego opiekuna jest wspieranie w usamodzielnieniu si臋 podopiecznego. Towarzyszenie mu w jego rozwoju w taki spos贸b, aby na kolejnych etapach 偶ycia potrafi艂 radzi膰 sobie i mia艂 ch臋ci do samodzielnego rozwijania si臋 i poznawania 艣wiata. Wspieraj膮c m艂odych ludzi do stawania si臋 odpowiedzialnymi, samodzielnymi, w poczuciu swojej pe艂nej warto艣ci. Dlatego przygl膮daj膮c si臋 kolejnym przemianom i problemom spo艂ecznym tak wiele os贸b poddaje w膮tpliwo艣ci, to czy szko艂a aby na pewno wype艂nia postawione przed ni膮 wyzwania i cele wychowawcze? Kszta艂towanie pokole艅 to wielka odpowiedzialno艣膰 i nie lada wyzwanie. Ka偶dy doros艂y by艂 przecie偶 dawniej dzieckiem, wychowanym w ten czy inny spos贸b, dlatego warto poszukiwa膰 narz臋dzi i metod oceny uczni贸w, kt贸re przyczyni膮 si臋 do ich d艂ugofalowego rozwoju i pomog膮 im czu膰 si臋  osobami warto艣ciowymi.

Artyku艂y z tej samej kategorii

Ile n贸g ma pantofelek?

Jak uczyni膰 nauk臋 bardziej atrakcyjn膮 i skuteczn膮, pozbywaj膮c si臋 schematycznego podej艣cia do edukacji? Jak wydoby膰 z uczni贸w potencja艂 i...

Jaka b臋dzie przysz艂o艣膰 szkolnictwa

Jak b臋dzie wygl膮da膰 przysz艂o艣膰 szkolnictwa? Jak poradzi膰 sobie z nadmiernym stresem, prze艂adowaniem materia艂em oraz brakiem indywidualnego podej艣cia w szkolnictwie...

Kanapka z salami i serem szwajcarskim

Czyli jak zrobi膰 co艣 wielkiego. Znasz to uczucie, kiedy planujesz zrealizowa膰 du偶e zadanie? Po艣wi臋casz wiele chwil rozmy艣laniu nad tym i u艣wiadamiasz sobie,...