Pokolenie płatków śniegu na rynku pracy
Każde pokolenie ma własny czas i taki niewątpliwie nadchodzi dla generacji Z, czyli osób urodzonych pod koniec lat 90. poprzedniego wieku i po 2000...
Z reguły największą barierą podczas otwierania własnej działalności gospodarczej są niewystarczające środki pieniężne. Dlatego pomocnym rozwiązaniem dla wielu osób, które mają oryginalny pomysł na biznes, ale jego wdrożenie ogranicza brak pieniędzy, może być crowdfunding.
Crowdfunding opiera się na zaufaniu stron, a także ich wspólnym przekonaniu o słuszności innowacyjnego pomysłu.
Pomysłodawca danego projektu, za pośrednictwem specjalnych platform crowdfundingowych, prosi internautów o wsparcie finansowe.
Crowdfunding to połączenie dwóch angielskich słów: crowd – tłum i funding – finansowanie. Należy je łącznie tłumaczyć jako finansowanie społecznościowe, które polega na tym, że pomysłodawca danego projektu, za pośrednictwem specjalnych platform crowdfundingowych, prosi internautów o wsparcie finansowe, w zamian oferując im określone korzyści np. gotowy produkt albo zniżkę na jego zakup, gdy ten zostanie już wprowadzony do sprzedaży. Najczęściej są to rzeczy ogólnie niedostępne bądź limitowane. W ten sposób finansowane są głównie gry komputerowe oraz gadżety mobilne.
W system crowdfundingu zaangażowane są trzy strony: pomysłodawcy, fundatorzy oraz platformy. Twórca udostępnia na takiej platformie najważniejsze informacje o swoim projekcie, m.in. jego cel, zastosowanie, kwotę potrzebną na sfinansowanie czy termin realizacji. Wpłaty dokonywane są przez internet, a ich wysokość jest zależna wyłącznie od woli darczyńców. Mogą one przyjmować formę darowizny (charytatywny charakter), wynagrodzenia (otrzymanie określonych dóbr w zamian za wpłatę) lub inwestycji (udział w przyszłych zyskach z projektu w zamian za wpłatę).
Przede wszystkim należy podejść z dużym zaangażowaniem do stworzenia opisu planowanego przedsięwzięcia. Konieczne jest wymyślenie chwytliwego tytułu, określenie potrzebnych funduszy, rozpisanie celów i zastosowań projektu oraz etapów jego realizacji. Dzięki temu twórca staje się osobą wiarygodną w oczach odbiorców, a jego pomysł jest traktowany jako sensowny i realny do wykonania. Cała koncepcja powinna być zwięzła i przejrzysta. Warto wzbogacić ją o dodanie zdjęć, filmów lub wizualizacji. Crowdfunding pozwala na realizację nie tylko pomysłów biznesowych, lecz także społeczno-kulturalnych.
Największe szanse na skorzystanie z tego typu finansowania mają projekty cieszące się uznaniem największej grupy użytkowników internetu, czyli młodzieży. Zaletą crowdfundingu jest transgraniczność, co oznacza, że narodowość darczyńcy jest nieistotna. Dlatego im bardziej dany projekt jest uniwersalny, tym większe ma on szanse na aprobatę ludzi z całego świata. Crowdfunding jest dobrym rozwiązaniem zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i osób, które poszukują funduszy na dalszy rozwój swojej działalności, np. na produkcję ekologicznej linii towarów.
Natomiast głównym zagrożeniem, z którym mogą spotkać się twórcy, jest przywłaszczenie ich upublicznionego pomysłu przez inną osobę. Dlatego przed rozpoczęciem zbiórki warto zastrzec prawa autorskie. Poza tym niestety większość platform uzależnia wypłacenie pozyskanych funduszy od zebrania całej zaplanowanej kwoty. W razie niepowodzenia zbiórki platforma zwraca inwestorom wpłacone przez nich pieniądze.
Finansowanie społecznościowe na polskim rynku z każdym rokiem prężnie się rozwija i zyskuje na popularności. W ostatnim czasie powstało kilka platform crowdfundingowych, dzięki którym twórcy mogą wystosować apel do społeczności wirtualnej i rozpocząć zbiórkę pieniędzy na konkretny cel. Na całym świecie funkcjonuje ponad 600 tego typu platform. W Polsce najpopularniejsze z nich to: Wspieram.to, PolakPotrafi.pl, Siepomaga.pl, Crowdy.pl, Findfunds.pl.
Crowdfunding opiera się na zaufaniu stron, a także ich wspólnym przekonaniu o słuszności innowacyjnego pomysłu. Jest on w Polsce całkowicie legalny. Wymaga jednak przygotowania pod względem prawnym i podatkowym. Instytucją, która czuwa nad ustawodawstwem w tym zakresie, jest Polskie Towarzystwo Crowdfundingu.