poprzedni artykułnastępny artykuł

Creativity consultant – jak rozwijać kreatywność w pracy?

Jednym z najbardziej interesujących procesów, jakich doświadczają ludzie, jest proces kreatywny. Opanowanie go staje się bardzo pożądane na rynku pracy, pozwala wyróżnić się na tle konkurentów i zbudować unikatowy wizerunek. Podobno w każdym z nas drzemie artysta, trzeba go tylko obudzić…

Kreatywność, czyli co?

To przede wszystkim twórcze myślenie, umiejętność nieszablonowego spojrzenia na daną sytuację i wykreowania dla niej właściwych rozwiązań. Proces kreatywny polega natomiast na przetwarzaniu nowych, innowacyjnych koncepcji w rzeczywistość. Jego istota polega na łączeniu różnych informacji i doświadczeń, które z pozoru nie są ze sobą w ogóle powiązane, w praktyce są jednak w stanie przeobrazić się w prekursorskie rozwiązania. Warto jednak podkreślić, że za myśleniem powinno iść działanie. Pomysłowość to domena osób z wyobraźnią, lecz dopiero proces twórczy sprawia, że można mówić o kreatywności.

Osoba kreatywna, to jednostka potrafiąca myśleć wielowymiarowo, zachowując przy tym czujność. Żeby utrzymać się na rynku pracy i mieć szanse na awans, trzeba zdobywać nowe umiejętności. Dlatego warto rozwijać nowatorski sposób myślenia. Do tego niezbędna jest motywacja. Kreatywność nie powstaje znikąd – potrzebuje bodźca, by się ujawnić. Jeśli więc chce się wykazać kreatywnością w pracy, najpierw trzeba ją w sobie obudzić, a następnie pielęgnować.

Bycie kreatywnym oznacza bycie lepszym zarówno dla siebie jak i dla innych. Można powiedzieć, że jest to swego rodzaju bycie “małym artystą”, czyli kimś, kto się wyróżnia w społeczeństwie i potrafi stworzyć pionierskie rozwiązania mimo że nie zawsze są one powiązane ze sztuką. Kreatywność oznacza poszerzanie horyzontów, wychodzenie poza stworzone wcześniej ramy. 

Jak obudzić w sobie kreatywność?

Niestety, dobre chęci to za mało. Trzeba się nieco bardziej postarać. Oto kilka przydatnych rad, które pozwolą pobudzić kreatywność:

  • Gotowość do zmian – wyjście ze strefy komfortu bywa trudne, ale jest niezbędne, by postawić nowy krok. To rutyna zabija kreatywność, więc czasami warto ją porzucić na rzecz zmian.
  • Czytanie – wszelka literatura rozwija umysł i stanowi niepodważalną wartość w codziennym życiu. Między wierszami może kryć się mnóstwo cennych informacji oraz inspiracji.
  • Odpoczynek – zmęczony człowiek jest bierny, nie stać go na kreatywność. Dlatego odnalezienie równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym jest niezmiernie ważne, aby osiągnąć sukces.
  • Rozbudzenie wyobraźni – sam Einstein powiedział, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Trudno się z tym nie zgodzić, bo faktycznie wiedzę może zdobyć każdy, natomiast wyobraźnia jest nieograniczona i bez niej żadna wiedza nie mogłaby się rozwijać. 

Jak widać, kreatywność nie jest czymś, co można tak po prostu włączyć. Jest ona pobudzana i kształtowana przez naszą codzienność, to jak ją zaplanujemy.

Kreatywność w pracy

Kreatywność jest kojarzona głównie z zawodami artystycznymi, takimi jak np. grafik, projektant wnętrz czy animator kultury. W takich profesjach rzeczywiście powinno unikać się powtarzalności. Ale ma ona takżę znaczenie w wielu innych zawodach. Przykładowo, sprzedawcy mający pomysł na niebanalne ekspozycje towarów, celem zwiększenia sprzedaży. W takiej sytuacji nie wystarczy wyłącznie logika. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku team leaderów w korporacji – ludzi szukający usprawnień dotychczasowych procesów. 

Zapotrzebowanie na osoby o szerokich horyzontach, pokazuje chociażby to, że ostatnimi czasy coraz częściej można usłyszeć o takim zawodzie jak creativity consultant. To osoba, która posiada wiedzę na temat trendów rynkowych i potrafi nią kreatywnie zarządzać w praktyce. Pomaga firmom opracowywać i wdrażać różne strategie biznesowe, by osiągnąć sukces w danej sferze. Bez kreatywności każde działanie w pracy byłoby tylko powielaniem tego, co już się wcześniej robiło. 

Oczekuje się, że pracownik kreatywny zaproponuje nowe rozwiązania, zarazi swoim entuzjazmem innych, zachęci ich do działania. To właśnie on jest obecnie dla pracodawcy na wagę złota, stanowi szansę na  zmodyfikowanie dotychczasowych rozwiązań, a także pomysłowe czerpanie z dostępnych dóbr. Stworzy innowacyjne metody rozwiązania wszelkich trudności.

Artykuły z tej samej kategorii

Trendwatching – jak pracować z trendami i wdrażać innowacje?

Trendwatching - czym jest trend, jak z nim pracować i jak wdrażać innowacje?

Digitalizacja dokumentów – jaką rolę odgrywa w biznesie?

Jakie korzyści płyną z digitalizacji dokumentów dla przedsiębiorstw? Jak przyspieszyć obieg informacji i zwiększyć oszczędności w firmie? O tym...

Skalowanie biznesu – dlaczego warto je wdrożyć?

Skalowanie biznesu jest jednym z najważniejszych aspektów w rozwoju każdej firmy. Pojęcie to jest bardzo popularne wśród przedsiębiorców, szczególnie tych, których celem jest...