Czy szkoła rzeczywiście wychowuje?
Czy obecny system edukacji naprawdę spełnia swoje zadanie? 🤔Zobacz, jakie wyzwania stoją przed dzisiejszymi szkołami i dlaczego warto zadbać...
Internety w służbie studentom
Uczelnie wprawdzie przeniosły do Internetu część działań związanych z obsługą studiów, ale nie uprościło to dostatecznie życia studentów. Jest informatyzacja, ale nie cyfryzacja – wynika z sondażu przeprowadzonego przez Centrum Analiz Niezależnego Zrzeszenia Studentów (NZS). Internetową ankietę w ramach badania wypełniło ponad 300 studentów z 31 uczelni. Niemal 2/3 ankietowanych (64%) ocenia, że pracownicy naukowi nie są wystarczająco aktywni na elektronicznej platformie obsługi studentów. Zdaniem NZS, gdyby uczelnie w większym stopniu stawiały na nowe technologie, studenci mogliby np. uniknąć kolejek do dziekanatu i składać podania o stypendium czy miejsce w akademiku drogą elektroniczną.
Ranking cytowań naukowych
Szału nie ma. Spośród polskich uczelni notowanych w międzynarodowym rankingu cytowań – Transparent Ranking, najwyżej uplasował się Uniwersytet Warszawski. Najwyżej, czyli na… 698 miejscu (76 tys. cytowań w Google Scholar). Cała czołówka rankingu została zdominowana przez USA. Najlepszy na świecie Harvard University ma na swoim koncie 1,5 mln cytowań. Kolejne miejsca zajęły: Stanford University, Johns Hopkins University, University of California Berkeley, University of Chicago oraz Massachusetts Institute of Technology (MIT).
180 tys. wyjazdów z Erasmusa
W ramach programu Erasmus, który w tym roku obchodzi 30. rok istnienia (w Polsce działa od 18 lat), na zagraniczne stypendia wyjechało już około 180 tys. polskich studentów. Do Polski przyjechało niecałe 100 tys. obcokrajowców. W ciągu 18 lat liczba Polaków uczestniczących w Erasmusie wzrosła 10-krotnie: z 1,4 tys. do ponad 14 tys. wyjeżdżających każdego roku na stypendium. Od 2000 r. na zagraniczne uczelnie w ramach programu Erasmus wyjeżdżają pracownicy uczelni. Z tej możliwości skorzystało już ponad 60 tys. Polaków.
Refreshing polskich uczelni
Więcej swobody dla uczelni, nowy model zarządzania, a także wprowadzenie uczelni badawczych – to niektóre założenia projektowanej przez rząd nowej ustawy o szkolnictwie wyższym. – Przedstawię projekt wydyskutowany ze środowiskiem akademickim, który na pewno nie będzie podobał się dwóm trzecim tego środowiska. Nie dążę do konsensu, dążę, by projekt miał poparcie przynajmniej tej najbardziej promodernizacyjnej części środowiska –powiedział Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego.