Goście z układu obok
Motyw obcej cywilizacji dosyć często pojawia się w kulturze. Spotkanie z przybyszami porusza naszą wyobraźnię na wielu płaszczyznach. Pierwszą myślą sporej części...
Gdy skończą nam się pomysły na ciekawy film podczas domowego seansu, warto sięgnąć po gatunek, którego dotychczas nie brało się pod uwagę. Być może odkryjemy dzięki temu coś niezwykłego. Mam nadzieję, że poniższa lista pięciu animacji skierowanych do dojrzalszych widzów okaże się pomocna, a wymienione produkcje dostarczą wam niezapomnianych wrażeń.
Paprika, reż. Satoshi Kon
Utalentowana psychoterapeutka Atsuko Paprika Chiba wraz z zespołem pracują nad udoskonaleniem nowej technologii – DC Mini. Urządzenie pozwala na dostanie się do snu innej osoby, co ma pomóc w lepszym zrozumieniu podświadomości pacjentów. Niestety DC Mini zostaje w pewnym momencie skradzione i coraz to więcej ludzi zostaje wciągniętych w sen nieznanego szaleńca. Paprika próbuje odkryć sprawcę i uratować świat przed zagładą. Marzenia senne mieszają się z rzeczywistością dzięki interesującej grze kadrami i montażem. Razem z bohaterami zanurzamy się w abstrakcyjnych wizjach oraz tracimy zdolność rozpoznania, co z przedstawionych wydarzeń dzieje się w podświadomości bohaterów, a co na jawie.
Powrót do marzeń, reż. Isao Takahata
Film został wyprodukowany przez Studio Ghibli, różni się jednak znacząco od ich pozostałych produkcji. Powrót do marzeń to spokojna opowieść o dwudziestosiedmioletniej urzędniczce Taeko, która zamierza spędzić urlop na wsi. Niespodziewanie zalewa ją fala wspomnień z dzieciństwa. Równolegle poznajemy bohaterkę jako dorosłą osobę oraz jako małą dziewczynkę – uczennicę przeżywającą różne perypetie. Wygląda na to, że po raz kolejny Taeko z poczwarki przemienia się w motyla. Musi przy tym wejrzeć w głąb siebie oraz przypomnieć sobie swoje dawne marzenia. Jej wewnętrznej przemianie towarzyszą przepiękne wiejskie widoki i praca na polu. Film uracza nas także cudowną folkową muzyką w wykonaniu węgierskiego zespołu Muzsikás.
Dzika planeta, reż. Roland Topor, René Laloux
Futurystyczna francusko-czechosłowacka produkcja przedstawia losy ludzkości (Terrów) po zdominowaniu jej przez obcych z innej planety (Draagów). Człowiek postrzegany jest przez kosmiczny naród jako zwierzę. Część Terrów mieszka w dziczy, inni żyją z Draagami jako pupile po tym, jak ich schwytano. Obecność dzikich ludzi staje się jednak problematyczna, dlatego obcy zarządzają eksterminację Terrów. Animacja z lat 70. zachwyca i niepokoi psychodelicznymi obrazami, a fantastyczne wizje świata przywodzą na myśl Ogród rozkoszy ziemskich Hieronima Boscha.
Persepolis, reż. Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi
Przejmująca historia stworzona oryginalnie przez Marjane Satrapi – autorkę serii komiksów Persepolis i współreżyserkę omawianej animacji. Rewolucja islamska w Iranie zostaje ukazana oczami dziecka i nastolatki. Życie bohaterki splata się z losami jej kraju. Naturalne poznawanie świata jest okupione lękiem o życie, o bliskich i kolegów, którego mała dziewczynka nie powinna doświadczać. A mimo to Marjane stara się normalnie żyć. Słucha nielegalnie kupionej płyty ulubionego zespołu, tańczy, pyskuje. W pewnym momencie emigruje i przeżywa pierwsze związki, jednak europejska rzeczywistość okazuje się dla bohaterki nie mniej ponura. Postanawia wrócić do Iranu, lecz jej ojczyzna uległa drastycznym przemianom. Czy Marjane odnajdzie się w nowej rzeczywistości? Koniecznie sprawdźcie.
Fantastyczny Pan Lis, reż. Wes Anderson
Przepiękna poklatkowa animacja utrzymana w stylu kina gangsterskiego. Pan Lis wraz żoną i synem Ashem wiodą spokojne życie. Niespodziewanie w głównym bohaterze odzywa się dawna dzika natura. Pan Lis postanawia wznowić działalność złodziejskiej szajki, po czym organizuje napad na pobliskie fermy drobiu. Hodowcy kur zamierzają jednak dopaść złodziei, w wyniku czego lisia rodzina zmuszona jest do ukrywania się pod ziemią. Zwierzęta rozpoczynają przygotowania do starcia z przeciwnikami. Zachwycające kadry, płomienne przemowy, doskonałe dialogi i andersonowski absurd – Fantastyczny Pan Lis zawiera wszystko, co najlepsze.