poprzedni artykułnastępny artykuł

​Wszystkie ręce na pokład, czyli niezwykły hackaton. Innowacje kluczem do nauczania on-line

Marzec zmienił realia gospodarki, opieki medycznej i nauki. W ciągu kilkunastu dni konieczne okazało się opracowanie sposobów na przeniesienie całego życia do strefy cyfrowej. Słowo „on-line” stało się jednym z najczęściej odmienianych – podobnie, jak „maseczka”, „dezynfekcja” i „lock-down”. Jednym z obszarów najbardziej wymagających okazała się edukacja – w tym nauczanie studentów szkół wyższych. Udało się, ale wciąż jeszcze są obszary, którym daleko jest do perfekcji.

Raport przygotowany przez naukowców z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach wskazał w październiku, że studenci nadal dostrzegają problemy techniczne, czy większy stres związany z egzaminami w trybie on-line. Z kolei Raport Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego opublikowany w lipcu wskazał, że dydaktyka prowadzona zdalnie umożliwia dostosowanie tempa i zakresów wiedzy przekazywanej naraz do potrzeb odbiorców. Są zatem i plusy i minusy. Ale jedno jest pewne – nowa sytuacja rodzi wyzwania. Jako kluczowe z nich, eksperci wskazują zaangażowanie uczestników w zajęcia prowadzone zdalnie. Nad rozwiązaniami dotyczącymi budowania tego zaangażowania pracować będą studenci podczas międzynarodowego hackatonu, jaki organizuje w styczniu Inkubator Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z sześcioma europejskimi uniwersytetami. Tym razem nie będzie to jednak typowy maraton dla programistów.

Po roku w nowej rzeczywistości potrafimy już scharakteryzować wyzwania. Znaki zapytania stawiamy pasjonatom innowacji… i nie możemy doczekać się efektówpowiedziała Aleksandra Zimnoch, kierowniczka Inkubatora UW.Wspólnie ze studentami z całej Unii Europejskiej chcemy wypracować rozwiązanie dotyczące budowania zaangażowania na zajęciach uniwersyteckich prowadzonych w formie online. Co ważne, wydarzenie nie jest skierowane wyłącznie do informatyków i programistów, jak standardowy hackaton, czyli maraton programowania. Tu będziemy myśleć interdyscyplinarnie. W wydarzeniu udział wezmą zespoły łączące kompetencje z różnych dziedzin dodała.

Jak podkreślają organizatorzy, można jeszcze dołączyć do listy uczestników, choć zapełnia się ona szybko – studentami z całej Europy. Mile widziane są osoby zainteresowane tematem szeroko pojętej edukacji z uczelni akredytowanych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej. Co to oznacza? Że wydarzenie jest otwarte i na tej właśnie otwartości opiera się założenie sukcesu. – Na pytanie o oczekiwania odpowiem: jesteśmy nastawieni bardzo pozytywnie do innowacyjnych dróg i rozwiązań. Studenci wielu dziedzin pracujący razem – z dużą motywacją do osiągnięcia efektu, to gwarant ciekawych rezultatów. Jakich? Takich, które później pozwolą w praktyczny sposób zmaksymalizować zaangażowanie studentów w świecie nauki online przy użyciu technologii powiedziała Aleksandra Zimnoch.

Ideą hackatonów jest rywalizacja. Organizator zadaje problem i rywalizujące grupy mają zwykle określony czas na dostarczenie rozwiązania. Najczęściej – w obszarze programowania. Tym razem – w zakresie technicznych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby edukacji zdalnej. To główna wytyczna i motywator – mówią pomysłodawcy. Poza tym – „sky is the limit”. Organizatorzy przewidzieli pulę nagród w wysokości 5 tys. Euro i nagrody rzeczowe. Żeby je zdobyć, uczestnicy w grupach (od trzech do sześciu osób) przejdą przez proces kreowania pomysłów, ich walidacji oraz prototypowania. EduHack 2021 odbędzie się przy wsparciu ekspertów oraz facylitatorów i potrwa 3 dni.

EduHack 2021: international hackathon for the future of education: 14-17 stycznia 2021

Rekrutacja trwa do 31 grudnia 2020.

Więcej informacji i zapisy: https://eduhack2021.eu/

Artykuły z tej samej kategorii

Światowy dzień walki z rakiem

Każdego roku obserwujemy, jak poważnym problemem dla społeczeństwa są choroby nowotworowe. Krajowy Rejestr Nowotworów informuje, iż w 2021 roku zachorowało ponad 1,17...

Eksplozja Młodych

Właśnie skończył się Ogólnopolski Kongres Dialogu Młodzieżowego “Eksplozja Młodych.”  Dlaczego warto było w nim uczestniczyć? Co wynieśli z niego uczestnicy? Czy będąc młodą...

Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi

Za nami 33. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi. W dniach 24-25 września można było poczuć się w Atlas Arenie jak w innym wymiarze....